Добавил:
Upload Опубликованный материал нарушает ваши авторские права? Сообщите нам.
Вуз: Предмет: Файл:
підручник - 6718.doc
Скачиваний:
2
Добавлен:
01.05.2025
Размер:
1 Мб
Скачать
☆

6.4. Умови праці молоді та жінок

Прийняття на роботу дозволено при досягненні особою 16-річного віку, а як виняток за згодою батьків або особи, що їх замінює - з 14-15 річного віку. Щодо неповнолітніх не встановлюється випробувальний строк.

Усі особи молодше від 18 років приймаються на роботу після попереднього медичного огляду і до досягнення 21-річного віку підлягають щорічному медичному оглядові.

Заборонено застосування праці осіб до 18 років на важких роботах і на роботах із шкідливими чи небезпечними умовами праці, а також на підземних роботах, в нічний та надурочний час, в святкові й неробочі дні.

Для неповнолітніх установлений скорочений робочий час.

Стосовно відпочинку, неповнолітнім надаються пільги, зокре­ма щорічна відпустка тривалістю один календарний місяць на­дається в літній час, або, за їх бажанням, в іншу пору, незалеж­но від закінчення 6-місячного терміну безперервної роботи з її початку.

Розірвання трудового договору з неповнолітнім можливе не тільки з ініціативи сторін трудового договору, але і з ініціативи батьків або осіб, що їх замінюють, державних органів та служ­бових осіб, які здійснюють контроль за дотриманням законо­давства про працю.

Звільнення неповнолітнього з ініціативи власника вимагає от­римання згоди районної комісії у справах неповнолітніх.

Згідно зі ст. 24 Конституції України жінки мають рівні з чоловіками права і свободи.

Забороняється застосування праці жінок на важких ро­ботах і на роботах зі шкідливими або небезпечними умова­ми праці, на підземних роботах. Забороняється залучення жінок до підіймання й пере­міщення важких речей, маса яких перевищує встановлені для них граничні норми.

Законодавство обмежує застосування праці жінок у нічний час. Така праця допускається тільки в тих галузях народно­го господарства, де це зумовлюється особливою необхідністю і дозволяється як тимчасовий захід.

Згідно зі ст. 178 КЗпП України вагітним жінкам відповідно до медичного висновку знижуються норми виробітку, норми обслуговування або вони переводяться на іншу роботу, яка є легшою і виключає вплив несприятливих виробничих факторів, із збереженням середнього заробітку за попередньою роботою.

Жінки, які мають дітей віком до 3 років, у разі неможли­вості виконання попередньої роботи, переводяться на іншу роботу зі збереженням середнього заробітку за попередньою роботою до досягнення дитиною віку 3 років.

Забороняється відмовляти жінкам у прийнятті на робо­ту і знижувати їм заробітну плату з мотивів, пов’язаних з вагітністю чи наявністю дітей віком до 3 років, а одиноким матерям за наявністю дитини віком до 14 років або дитини-інваліда. При відмові у прийнятті на роботу зазначеним ка­тегоріям жінок власник або уповноважений ним орган зобо­в’язаний повідомляти про причини відмови у письмовій формі.

Звільнення вагітних жінок і жінок, які мають дітей віком до 3 років (за наявністю медичного висновку - до 6 років), одиноких матерів за наявності дитини віком до 14 років або дитини-інваліда з ініціативи власника чи уповноваже­ного ним органу не допускається, крім випадків повної ліквідації підприємства. Але і в цьому випадку звільнення допускається з обов’язковим працевлаштуванням.

Жінкам надаються соціальні оплачувані відпустки.