Добавил:
Upload Опубликованный материал нарушает ваши авторские права? Сообщите нам.
Вуз: Предмет: Файл:
351.74 Кб
Скачать

Powtarzanie tematu

Przoszę przeczytać wiersze, wypisać rzeczowniki oraz odmienić ich wedlug przypadków.

Pewna dziewczyna pyta w klasie dziewczyny,

co kupią trzeciej dziewczynie na imieniny.

Ta powiedziała: „Spytaj dziewczynę czwartą,

bo tylko z tamtą dziewczyną naradzić się warto”

I dyskutują o dziewczynie w klasie.

Oj dziewczyno! Czy ten problem rozwiązać da się?

Na drodze leżał ciężki kamień.

A koło kamienia stał czarodziej Zamień.

Przyjrzał się kamieniowi dokładnie.

- Ależ – pomyślał – wygląda zabawnie.

Chciałbym do domu zabrać ten kamień.

Lecz iść z tym kamieniem, to wielkie strapienie.

Stanął, pomyślał o kamieniu chwilę i krzyknął:

• Kamieniu! Stań się motylem!

Proszę podkreślić poprawną formę wyrazów podanych w nawiasach zgodnie z przykładem (odmiana rzeczowników).

1. W środę chcę odwiedzić (koleżanki, koleżankę, koleżanką), która mieszka na (wsi, wsią, wieś).

2. Pojadę do niej (pociągiem, pociągu, pociągowi), ponieważ samochód muszę pożyczyć (rodziców, rodzicom, rodzicami) mojego (mąż, mężowi, męża).

3. Moja koleżanka – Ula już zaplanowała ten czas i zaproponowała, że przed południem razem z (psa, psem, psu) pójdziemy pospacerować po (lasu, lasem, lesie).

4. Nie ma tam takiego hałasu jak w (miasta, miastu, mieście), więc bez problemu będziemy mogły porozmawiać.

5. Po (spacer, spaceru, spacerze) zajmiemy się przygotowaniem (obiadu, obiedzie, obiadem) , na którym będą (kuzyna, kuzyni, kuzynów) Uli.

Proszę podkreślić poprawną formę wyrazów zgodnie z podanym przykładem (odmiana rzeczowników).

Od lat z męża, mężowi, mężem podróżujemy po Europa, Europę, Europie. Cały rok z niecierpliwością czekamy na wakacjach, wakacje, wakacji, bo tylko wtedy możemy wyjechać za granicę, granicą, granicy. Co dwa lata jeździmy nad morzem, morze, morzu, gdzie możemy uprawiać sportów wodnych, sporty wodne, sportach wodnych. Kiedy jesteśmy nad morze, morzu, morzem, odpoczywamy i jednocześnie trenujemy. Często wybieramy się też w góry, górę, górach, ponieważ uwielbiamy widoki, widoków, widoku, które można podziwiać ze szczytów, szczyty, szczytami. Ponadto chętnie zwiedzamy zabytków, zabytku, zabytki w europejskich stolicach, chociaż nie lubimy ruch, ruchu, ruchy na ulicach miast. W czasie wypraw robimy bardzo dużo zdjęcia, zdjęcie, zdjęć. Po powrocie pokazujemy je znajomych, znajomym, znajomi i opowiadamy im o naszych przygodach, nasze przygody. Dzięki wspomnieniom, wspomnienia, wspomnieniami jesteśmy pogodni nawet wtedy, kiedy za oknem nie ma słońcu, słońca, słońce.

Proszę uzupełnić tekst poprawną formą wyrazów w nawiasach zgodnie z podanym przykładem (odmiana rzeczowników).

Nasze małe mieszkanko znajdowało się w centrum Warszawy (Warszawa) na dziesiątym ______________ (piętro). Z jego ______________ (okno) roztaczał się widok na Pałac Kultury, centrum i tory kolejowe. Rano wybiegaliśmy z niego każdy do swoich ______________ (zajęcie). Wieczorem po ______________ (praca) wracaliśmy zmęczeni, żeby odpocząć we własnych czterech ______________ (ściana) i cieszyć się ______________ (widok) stolicy. Ale piękny widok nie mógł zrekompensować ______________ (hałas) przejeżdżających dołem ______________ (pociąg). Ich intensywne życie zaczynało się właśnie wtedy, kiedy wszyscy ______________ (mieszkaniec) naszego bloku marzyli o ______________ (sen).

Ostatnio dużo zmienia się w naszym życiu (życie). Mój mąż długo szukał ______________ (praca) i w końcu ją znalazł. Teraz będzie pracował w ______________ (fabryka) porcelany. Codziennie będzie tam jeździł ______________ (rower). Mam nadzieję, że w końcu przestaniemy narzekać na brak ______________ (pieniądze). Nasi dwaj ______________ (syn) ożenili się i wyprowadzają się do własnych ______________ (mieszkanie). Nasza córka w przyszłym ______________ (tydzień) po raz pierwszy pуjdzie do ______________ (gimnazjum). Niedawno zmarła moja bratowa, dlatego teraz muszę trochę więcej pomagać ______________ (brat). Myślimy nawet o tym, żeby zamieszkać w jego dużym ______________ (dom).

W miejsce kropek prosz wstawiodpowiednie do kontekstu formy rzeczowników podanych w nawiasach.

Janek urodzi się w małym (miasteczko) koło (Warszawa). Już w (dzieciństwo) wyróżniał się wśród swoich (rowieśnicy) (wzrost) i (bystrość) (umysł). Posłano go więc do (szkoła) w szóstym (rok) (życie). W (szkóła) od pierwszego (dzień) (nauka) zwrócono na niego (uwaga) z (powód) nieprzeciętnych (zdolności). Umiał już bowiem nie tylko czytać i pisać, ale nawet dyskutować na różne (temat). W (czas) (pobyt) w (szkoła) najbardziej polubił (matematyka) i (fizyka). Wszyscy (nauczyciele) myśleli więc, że w (przyszłość) na pewno zostanie (inżynier). W (liceum) Janek zaprzyjaźnił się z (Marek), bardzo zdolnym (humanista). Pod jego (wpływ) zainteresował się (literatura), i tak go to wciągnęło, że przed (matura) sam zaczął pisać (opowiadania). Później okazało się, że ukryte (talenty) literackie były silniejsze od (miłość) do (przedmioty) ścisłych, ponieważ wybrał się razem z (Marek) na (polonistyka). Po jej ukończeniu, został (felietonista) znanego (tygodnik) literackiego, ale później porzucił (dziennikarstwo) dla (praca) twórczej. Dziś jest znanym i cenionym (literat).

Przed (rok) dostaliśmy nowe (mieszkanie) w (blok) na (osiedle) “Widok”. Cieszyliśmy się tym (mieszkanie) bardzo i zaraz po (otrzymanie) (klucze) przystąpiliśmy do (urządzanie). Do (kuchnia) kupiliśmy (segmenty), a do (pokój) (meblościanka), dwa (fotele) i (wiersalka). W (okna) zawiesiliśmy (firanki) i (zasłony) w złotym (kolor). Na (podłoga) rozłożyliśmy (dywan), a w (przedpokój) położyliśmy kolorowy (chodnik). (Łazienka) wyłożyliśmy brązowymi (kafelki). Nie zapomnieliśmy oczywiście o (kwiaty) i (rośliny). Na (balkon) posadziliśmy (pelargonie), a w (mieszkanie), zgodnie z (zalecenia) (lekarze), hodujemy (paprotki).