Добавил:
Upload Опубликованный материал нарушает ваши авторские права? Сообщите нам.
Вуз: Предмет: Файл:
FINKA_OLEG22222222222222222222222222222222228.docx
Скачиваний:
4
Добавлен:
01.07.2025
Размер:
295 Кб
Скачать
☆

68. Класифікація податків і зборів (обов’язкових платежів).

Класифікація податків та зборів:

За ознакою суб’єкта оподаткування податки поділяються на дві групи:

- прямі податки - це обов’язкові нормативні платежі з прибутку або доходу працівника, спадщини, землі, будівель тощо.

А) реальні

Б) особисті (прибуток, податок на майно тощо)

- непрямі податки - це податки, які включаються в ціну товарів або тарифів на послуги.

За способом стягнення:

- Індивідуальні (стягнення з ВП підприємства) !!!!!!дівки забула що таке ВП, в лекції є, вона давала, а в неті не змогла найти…

- Універсальні (стянення з одиниці вартості товару)

Від характеру ставок:

- Пропорційні - належать податки, що передбачають сплату однакової суми з кожної одиниці обкладання.

- Прогресивні - податків зростають зі збільшенням одиниці обкладання

- Рівні (регресивні) - податок береться рівною сумою з усіх платників.

Будь-які податки й збори (обов'язкові платежі), які запроваджуються законами України, мають бути включені до Закону України "Про систему оподаткування". Всі інші закони України про оподаткування мають відповідати принципам, закладеним у вказаному Законі.

Загальнодержавні податки й збори (обов'язкові платежі) встановлюються Верховною Радою України та справляються на всій території України.

Місцеві податки і збори, механізм справляння та порядок їх сплати встановлюються сільськими, селищними, міськими радами відповідно до переліку і в межах граничних розмірів ставок, установлених законами України.

69. Податок на прибуток підприємств.

Основним видом прямих податків, що справляється з юридичних осіб в Україні, є податок на прибуток підприємств. Правове регулювання оподаткування прибутків юридичних осіб здійснюється відповідно до ст.ст. 133-161 розділу Ш Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. зі змінами та доповненнями. Під час встановлення будь-якого податку обов'язково визначаються його елементи, які забезпечують справляння певного податку. Для оподаткування прибутку юридичної особи серед передбачених законодавцем обов'язкових елементів податку на прибуток підприємств потрібно виділити такі: платники податку; об'єкт оподаткування; база оподаткування; ставки податку; податковий період та ін. Платниками цього податку з числа резидентів є:

- суб'єкти господарювання - юридичні особи, які провадять господарську діяльність як на території України, так і за ЇЇ межами;

- управління залізниці, яке отримує прибуток від основної діяльності залізничного транспорту. Перелік робіт та послуг, що належать до основної діяльності залізничного транспорту, визначається Кабінетом Міністрів України. Доходи залізниць, отримані від основної діяльності залізничного транспорту, визначаються в межах надходжень доходу, перерозподіленого між залізницями в порядку, що встановлюється Кабінетом Міністрів України;

- підприємства залізничного транспорту та їх структурні підрозділи, які отримують прибуток від неосновної діяльності залізничного транспорту;

- неприбуткові установи та організації у разі отримання прибутку від неосновної діяльності та/або доходів, що підлягають оподаткуванню відповідно до розділу Ш Податкового кодексу України;

- відокремлені підрозділи платників податку, зазначених у підпункті 133.1.1 пункту 1 ст. 133, визначені відповідно до розділу І зазначеного Кодексу, за винятком представництв.

Платниками податку на прибуток підприємств з числа нерезидентів є:

- юридичні особи, що створені в будь-якій організаційно-правовій формі, та отримують доходи з джерелом походження з України, за винятком установ та організацій, що мають дипломатичні привілеї або імунітет згідно з міжнародними договорами України;

- постійні представництва нерезидентів, які отримують доходи із джерелом походження з України або виконують агентські (представницькі) та інші функції стосовно таких нерезидентів чи їх засновників.

Постійне представництво до початку своєї господарської діяльності стає на облік у податковому органі за своїм місцезнаходженням у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики. Постійне представництво, яке розпочало свою господарську діяльність до реєстрації у податковому органі, вважається таким, що ухиляється від оподаткування, а одержані ним прибутки вважаються прихованими від оподаткування.

Нерезиденти, що діють відповідно до положень Рамкової угоди між Україною та Європейським банком реконструкції та розвитку стосовно діяльності Чорнобильського фонду "Укриття" в Україні та Угоди про грант (Проекту ядерної безпеки Чорнобильської АЕС) між Європейським банком реконструкції та розвитку як Розпорядником коштів, наданих згідно з Грантом з Рахунку ядерної безпеки, Урядом України та Чорнобильською атомною електростанцією, можуть провадити свою господарську діяльність без реєстрації у податковому органі.

Національний банк України здійснює розрахунки з Державним бюджетом України відповідно до Закону України "Про Національний банк України".

Установи кримінально-виконавчої системи та їх підприємства, які використовують працю спецконтингенту, спрямовують доходи, отримані від діяльності, визначеної центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері виконання кримінальних покарань, на фінансування господарської діяльності таких установ та підприємств, із включенням сум таких доходів до відповідних кошторисів їх фінансування, затверджених зазначеним органом виконавчої влади.

Об'єктом оподаткування є:

- прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом зменшення суми доходів звітного періоду, визначених згідно зі статтями 135-137 Податкового кодексу, на собівартість реалізованих товарів, виконаних робіт, наданих послуг та суму інших витрат звітного податкового періоду, визначених згідно зі статтями 138-143 зазначеного Кодексу, з урахуванням правил, встановлених статтею 152 цього Кодексу;

- дохід (прибуток) нерезидента, що підлягає оподаткуванню згідно зі статтею 160 Податкового кодексу, з джерелом походження з України.

Податковою базою податку на прибуток підприємств визнається грошове вираження прибутку як об'єкта оподаткування, визначеного згідно із статтею 134 Податкового кодексу України, з урахуванням положень статей 135-137 та 138-143 цього Кодексу.

Відповідно до ст. 151 Податкового кодексу України з урахуванням пункту 10 підрозділу 4 розділу XX "Перехідні положення" цього Кодексу основна ставка податку на прибуток підприємств з 1 січня 2013 року по 31 грудня 2013 року включно становить 19 відсотків, а для суб'єктів індустрії програмної продукції, які застосовують особливості оподаткування, передбачені в пункті 15 підрозділу 10 розділу XX, - 5 відсотків.

Азі січня 2014 року - 16 відсотків, а для суб'єктів індустрії програмної продукції, які застосовують особливості оподаткування, передбачені в пункті 15 підрозділу 10 розділу XX, - 5 відсотків.

Прибуток, отриманий від реалізації інвестиційних проектів суб'єктами господарювання, які реалізують інвестиційні проекти у пріоритетних галузях економіки, схвалені відповідно до Закону України "Про стимулювання інвестиційної діяльності у пріоритетних галузях економіки з метою створення нових робочих місць", оподатковується:

- зі січня 2013 року по 31 грудня 2017 року включно - 0 відсотків;

- зі січня 2018 року по 31 грудня 2022 року включно - 8 відсотків;

- зі січня 2023 року - 16 відсотків.

При здійсненні страхової діяльності юридичних осіб - резидентів ставки податку на прибуток підприємств встановлюються у таких розмірах:

- 0 відсотків - при отриманні доходу внаслідок виконання договорів з довгострокового страхування життя та пенсійного страхування у межах недержавного пенсійного забезпечення у разі виконання вимог до таких договорів.

- З відсотки - при отриманні доходу внаслідок виконання договорів з інших видів страхової діяльності.

Згідно з п. 151.3 ст. 151 Податкового кодексу України за ставками 0, 4, 6, 12, 15 і 20 відсотків оподатковуються доходи (прибутки) нерезидентів та прирівняних до них осіб із джерелом їх походження з України у випадках, установлених ст. 160 цього Кодексу.

Слід зазначити, що у підрозділі 4 "Особливості справляння податку на прибуток підприємств" розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України закріплено перелік юридичних осіб, які займаються певними видами діяльності та тимчасово на відповідний строк звільняються від сплати податку на прибуток підприємств. Наприклад, строком на 10 років, починаючи з 1 січня 2011 року звільняються від оподаткування суб'єкти господарювання у таких сферах: надання готельних послуг; легка промисловість; електроенергетика; суднобудівна промисловість; літакобудівна промисловість; машинобудування для агропромислового комплексу.

Сплата податку на прибуток підприємств здійснюється протягом 10 календарних днів, наступних за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого Податковим кодексом України для подання податкової декларації. Платники податку самостійно визначають суму податку, що підлягає сплаті, в декларації з податку на прибуток, розраховану наростаючим підсумком. Податкові декларації подаються до відповідного органу державної податкової служби за такі звітні податкові періоди: другий квартал, другий і третій квартали та другий - четвертий квартали 2011 року.

Платники податку на прибуток підприємств, які починаючи з 2013 року подають річну податкову декларацію відповідно до п. 57.1 ст. 57 Податкового кодексу України, сплачують у січні-лютому 2013 року авансовий внесок з цього податку у розмірі 1/9 податку на прибуток, нарахованого у податковій звітності за дев'ять місяців 2012 року, протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.

Соседние файлы в предмете [НЕСОРТИРОВАННОЕ]