- •«Податкова система»
- •План лекції:
- •Сутність податків та їх функції
- •2. Види податків та їх класифікація
- •3. Основні елементи податку
- •4. Податкова системи держави і принципи її побудови
- •Питання для самоконтролю
- •План лекції:
- •1. Структура фіскальної служби України
- •2. Завдання та функції Державної фіскальної служби України
- •3. Основи та організація податкової роботи, її основні елементи
- •Правове регламентування встановлення і справляння податків.
- •Облік платників і надходжень податків.
- •3. Порядок та форми розрахунків з бюджетом.
- •3. Облік платників податків та податкових платежів
- •4. Організація податкового контролю в Україні
- •Питання для самоконтролю
- •План лекції:
- •1. Сутність та фіскальна роль податку на додану вартість
- •2. Платники та об’єкт оподаткування
- •3. Податкова база з пдв
- •Порядок визначення бази оподаткування для товарів, які ввозяться на митну територію України, послуг, які поставляються нерезидентами на митній території України
- •Особливості визначення бази оподаткування в окремих випадках (порядок коригування податкових зобов'язань та податкового кредиту)
- •3. Податкові ставки
- •Питання для самоконтролю
- •План лекції:
- •1. Податкові зобов’язання та податковий кредит як об’єкти податкового обліку
- •2. Податкова накладна. Порядок оформлення податкової накладної
- •3. Механізм відшкодування податку з Державного бюджету України
- •4. Електронне адміністрування пдв
- •Питання для самоконтролю
- •План лекції:
- •1. Поняття акцизного податку як непрямого податку
- •2. Елементи справляння акцизного податку
- •3. Маркування підакцизних товарів
- •4. Види мита та їх характеристика
- •Питання для самоконтролю
- •План лекції:
- •1. Платники податку, об’єкт оподаткування, ставки податку на прибуток.
- •2. Механізм розрахунку та порядок сплати податку на прибуток.
- •3. Порядок коригування фінансового результату до оподаткування
- •Питання для самоконтролю
- •План лекції:
- •1. Податок на прибуток від страхової діяльності.
- •2. Оподаткування доходів нерезидентів від діяльності в Україні.
- •3. Оподаткування дивідендів.
- •Питання для самоконтролю
- •План лекції:
- •1. Платники податку, об’єкт оподаткування, ставки податку
- •2. Пільги при оподаткуванні доходів фізичних осіб
- •3. Податкова знижка
- •Питання для самоконтролю
- •План лекції:
- •1. Оподаткування спадщині та доходів від продажу нерухомості
- •2. Особливості оподаткування інших видів доходів
- •3. Порядок оподаткування доходів громадян – суб’єктів підприємницької діяльності
- •Питання для самоконтролю
- •План лекції:
- •1. Склад рентної плати.
- •2. Рентна плата за спеціальне використання води.
- •3. Рентна плата за спеціальне використання лісових ресурсів.
- •4. Відповідальність платників рентної плати.
- •Питання для самоконтролю
- •План лекції:
- •2. Рентна плата за користування надрами в цілях, не пов'язаних з видобуванням корисних копалин.
- •3. Рентна плата за користування радіочастотним ресурсом України.
- •Питання для самоконтролю
- •План лекції:
- •1. Склад місцевих податків і зборів.
- •2. Податок на майно
- •3. Характеристика місцевих зборів
- •Питання для самоконтролю:
- •План лекції:
- •1. Плата за землю.
- •Особливості оподаткування платою за землю
- •2. Екологічний податок.
- •3. Військовий збір
- •Питання для самоконтролю
- •План лекції:
- •1. Спрощена система оподаткування, обліку та звітності.
- •2. Ставки єдиного податку
- •3. Порядок нарахування та строки сплати єдиного податку
- •4. Порядок обрання або переходу на спрощену систему оподаткування
- •Питання для самоконтролю
- •План лекції:
- •1. Поняття податкової політики та її напрямки
- •2. Мета, принципи та задачі податкової політики
- •3. Критерії формування податкової політики
- •4. Податкова політика України в сучасних умовах
- •Напрямки розвитку та завдання податкової політики в Україні
- •Очікувані результати
- •Питання для самоконтролю:
- •План лекції:
- •1. Доходи бюджету від реалізації майна, що перейшло у власність держави
- •Порядок уцінки майна
- •2. Державне мито
- •3. Судовий збір
- •Питання для самоконтролю
- •Глосарій
- •Рекомендована література
- •Допоміжна
3. Маркування підакцизних товарів
У разі виробництва на митній території України алкогольних напоїв і тютюнових виробів чи ввезення таких товарів на митну територію України платники податку зобов'язані забезпечити їх маркування марками встановленого зразка у такий спосіб, щоб марка акцизного податку розривалася під час відкупорювання (розкривання) товару.
Марка акцизного податку – спеціальний знак для маркування алкогольних напоїв та тютюнових виробів, віднесений до документів суворого обліку, який підтверджує сплату акцизного податку, легальність ввезення та реалізації на території України цих виробів.
Маркування алкогольних напоїв та тютюнових виробів - наклеювання марки акцизного податку на пляшку (упаковку) алкогольного напою чи пачку (упаковку) тютюнового виробу в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України щодо виробництва, зберігання та продажу марок акцизного податку.
Плата за марки акцизного податку – плата, що вноситься вітчизняними виробниками та імпортерами алкогольних напоїв і тютюнових виробів за покриття витрат з виробництва, зберігання та реалізації марок акцизного податку. Розмір плати за марки акцизного податку встановлюється КМУ.
Маркуванню підлягають усі алкогольні напої з вмістом спирту етилового понад 8,5 відсотка об'ємних одиниць.
Маркування вироблених в Україні алкогольних напоїв з вмістом спирту від 1,2 до 8,5 відсотка об'ємних одиниць не здійснюється.
Марки для вироблених в Україні алкогольних напоїв і тютюнових виробів відрізняються від марок для ввезених на митну територію України алкогольних напоїв і тютюнових виробів дизайном та кольором.
Кожна марка акцизного податку на алкогольні напої повинна мати окремий номер, місяць і рік випуску марки та позначення про суму сплаченого акцизного податку за одиницю маркованої продукції, крім суми акцизного податку з реалізації суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі алкогольних напоїв.
Кожна марка акцизного податку на тютюнові вироби повинна мати окремий номер та позначення про квартал і рік випуску марки.
Продаж марок акцизного податку вітчизняним виробникам алкогольних напоїв і тютюнових виробів провадиться на підставі:
довідок про сплату суми податку, яка розрахована за ставками на готову продукцію (для алкогольних напоїв, для виробництва яких використовується спирт етиловий неденатурований);
заявки-розрахунку кількості марок акцизного податку (далі - заявка-розрахунок);
звіту про використання марок, придбаних у попередньому місяці, за затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, формою у двох примірниках, один з яких залишається у продавця марок, другий (з відміткою продавця) - у виробника;
платіжного документа на перерахування плати за марки з відміткою банку про дату виконання платіжного доручення.
4. Види мита та їх характеристика
Мито – непрямий податок, який стягується з товарів (інших предметів), які переміщуються через митний кордон України, тобто ввозяться, вивозяться чи прямують транзитом.
Мито - це загальнодержавний податок, встановлений Податковим кодексом України та Митним кодексом, який нараховується та сплачується відповідно до Митного кодексу, законів України та міжнародних договорів, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України.
В Україні застосовуються такі види мита:
1) ввізне мито;
2) вивізне мито;
3) сезонне мито;
4) особливі види мита: спеціальне, антидемпінгове, компенсаційне.
Ввізне мито встановлюється на товари, що ввозяться на митну територію України.
Встановлення нових та зміна діючих ставок ввізного мита, визначених Митним тарифом України, здійснюються Верховною Радою України шляхом прийняття законів України.
Вивізне мито встановлюється законом на українські товари, що вивозяться за межі митної території України.
На окремі товари законом може встановлюватися сезонне мито на строк не менше 60 та не більше 120 послідовних календарних днів з дня встановлення сезонного мита.
У випадках, передбачених законами України (якщо інше не передбачено міжнародними договорами, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України), з метою захисту економічних інтересів України та українських товаровиробників у разі ввезення товарів на митну територію України, незалежно від інших видів мита, можуть застосовуватися особливі види мита:
1) спеціальне мито;
2) антидемпінгове мито;
3) компенсаційне мито.
Особливі види мита встановлюються на підставі рішень Міжвідомчої комісії з міжнародної торгівлі про застосування антидемпінгових, компенсаційних або спеціальних заходів, прийнятих відповідно до законів України "Про захист національного товаровиробника від демпінгового імпорту", "Про захист національного товаровиробника від субсидованого імпорту", "Про застосування спеціальних заходів щодо імпорту в Україну".
Спеціальне мито встановлюється:
1) як засіб захисту національного товаровиробника, у разі якщо товари ввозяться на митну територію України в обсягах та/або за таких умов, що їх ввезення заподіює або створює загрозу заподіяння значної шкоди національному товаровиробнику;
2) як заходи у відповідь на дискримінаційні та/або недружні дії інших держав, митних союзів та економічних угруповань, які обмежують реалізацію законних прав та інтересів суб’єктів зовнішньоекономічної діяльності України.
Антидемпінгове мито встановлюється відповідно до Закону України "Про захист національного товаровиробника від демпінгового імпорту" у разі ввезення на митну територію України товарів, які є об’єктом демпінгу, що заподіює шкоду або створює загрозу заподіяння шкоди національному товаровиробнику.
Компенсаційне мито встановлюється відповідно до Закону України "Про захист національного товаровиробника від субсидованого імпорту" у разі ввезення на митну територію України товарів, які є об’єктом субсидованого імпорту, що заподіює шкоду або створює загрозу заподіяння шкоди національному товаровиробнику.
Платниками мита є:
1) особа, яка ввозить товари на митну територію України чи вивозить товари з митної території України у порядку та на умовах, встановлених цим Кодексом;
2) особа, на адресу якої надходять товари, що переміщуються (пересилаються) у міжнародних поштових або експрес-відправленнях, несупроводжуваному багажі, вантажних відправленнях;
3) особа, на яку покладається обов’язок дотримання вимог митних режимів, які передбачають звільнення від оподаткування митом, у разі порушення таких вимог;
4) особа, яка використовує товари, митне оформлення яких було здійснено з умовним звільненням від оподаткування, не за цільовим призначенням та/або всупереч умовам чи цілям такого звільнення згідно з цим Кодексом, іншими законами України, а також будь-які інші особи, які безпідставно використовують звільнення від оподаткування митом (податкову пільгу);
5) особа, яка реалізує або передає у володіння, користування чи розпорядження товари, що були випущені у вільний обіг на митній території України із звільненням від оподаткування митними платежами, до закінчення строку, визначеного законом;
6) особа, яка реалізує товари, транспортні засоби відповідно до статті 243 Митного кодексу.
Об’єктами оподаткування митом є:
1) товари, митна вартість яких перевищує еквівалент 100 євро, що ввозяться на митну територію України або вивозяться за межі митної території України підприємствами, крім випадків, передбачених статтею 234 Митного кодексу;
2) товари, що ввозяться (пересилаються) на митну територію України в обсягах, які підлягають оподаткуванню митними платежами відповідно до статті 234 та розділу XII Митного кодексу, а також розділів V та VI Податкового кодексу України;
3) товари, транспортні засоби, що реалізуються відповідно до статті 243 Кодексу.
Датою виникнення податкових зобов’язань із сплати мита у разі ввезення товарів на митну територію України чи вивезення товарів з митної території України є дата подання митної декларації для митного оформлення або дата нарахування такого податкового зобов’язання контролюючим органом у випадках, визначених Митним кодексом та законами України.
Базою оподаткування митом товарів, що переміщуються через митний кордон України, є:
1) для товарів, на які законом встановлено адвалорні ставки мита, - митна вартість товарів;
2) для товарів, на які законом встановлено специфічні ставки мита, - кількість таких товарів у встановлених законом одиницях виміру.
Для товарів, на які законом встановлено комбіновані ставки мита, база оподаткування визначається відповідно до пунктів 1 і 2.
В Україні застосовуються такі види ставок мита:
1) адвалорна - у відсотках до встановленої статтею 279 Митного кодексу бази оподаткування;
2) специфічна - у грошовому розмірі на одиницю бази оподаткування, встановлену статтею 279 Митного кодексу;
3) комбінована, що складається з адвалорної та специфічної ставок мита.
Ввізне мито на товари, митне оформлення яких здійснюється в порядку, встановленому для підприємств, нараховується за ставками, встановленими Митним тарифом України.
Ввізне мито є диференційованим щодо товарів, що походять з держав, які спільно з Україною входять до митних союзів або утворюють з нею зони вільної торгівлі. У разі встановлення будь-якого спеціального преференційного митного режиму згідно з міжнародними договорами, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, застосовуються преференційні ставки ввізного мита, встановлені Митним тарифом України.
До товарів, що походять з України або з держав - членів Світової організації торгівлі, або з держав, з якими Україна уклала двосторонні або регіональні угоди щодо режиму найбільшого сприяння, застосовуються пільгові ставки ввізного мита, встановлені Митним тарифом України, якщо інше не встановлено законом.
До решти товарів застосовуються повні ставки ввізного мита, встановлені Митним тарифом України.
Допускається встановлення тарифних пільг (тарифних преференцій) щодо ставок Митного тарифу України у вигляді звільнення від оподаткування ввізним митом, зниження ставок ввізного мита або встановлення тарифних квот відповідно до законодавства України та для ввезення товарів, що походять з держав, з якими укладено відповідні міжнародні договори.
Тарифні квоти у вигляді встановлення обсягів окремих товарів, призначених для ввезення на митну територію України у визначений період зі зниженням ставки ввізного мита, встановлюються окремими законами.
Ввезення товарів на митну територію України поза тарифними квотами здійснюється без зниження ставок ввізного мита.
Забороняється знижувати ставки ввізного мита для окремих осіб і за окремими контрактами.
У разі якщо імпорт товару є об’єктом антидемпінгових, компенсаційних або спеціальних заходів, тарифні пільги (тарифні преференції) не встановлюються або зупиняються чи припиняються, якщо інше не передбачено міжнародними договорами, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України.
