Добавил:
Upload Опубликованный материал нарушает ваши авторские права? Сообщите нам.
Вуз: Предмет: Файл:
Теми фінанси підприємств ІІ.docx
Скачиваний:
1
Добавлен:
01.05.2025
Размер:
1 Мб
Скачать
☆

2. Оподаткування суб´єктів підприємницької діяльності – юридичні особи.

Слід звернути увагу, що суб'єкти малого підприємництва мають право обирати спосіб оподаткування доходів або по єдиному податку, або по загальній системі оподаткування, встановленій для всіх суб'єктів підприємницької діяльності. При цьому суб'єкт малого підприємництва, який вибрав спосіб оподаткування по єдиному податку, звільняється від сплати таких видів податків і зборів:

- податок на прибуток;

- податок на доходи фізичних осіб (для фізичних осіб - суб'єктів підприємницької

діяльності);

- плата за землю;

- збір на спеціальне використовування природних ресурсів;

- збір на обов'язкове соціальне страхування;

- відрахування на будівництво і реконструкцію доріг;

- комунальний податок;

- податок на промисел;

- збір на відрахування до пенсійного фонду;

- збір на видачу дозволу на розміщення об'єктів торгівлі і сфери послуг.

Залежно від форми господарювання спрощена система існує окремо як для юридичних осіб, так і для фізичних осіб. Існують особливості в нарахуванні і сплаті єдиного податку для фізичних і юридичних осіб.

Суб'єкт підприємницької діяльності - юридична особа, яка перейшла на спрощену систему оподаткування, обліку і звітності, самостійно обирає одну з наступних ставок єдиного податку:

*6 % суми виручки від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) без урахування акцизного збору, у разі сплати податку на додану вартість згідно закону України "Про податок на додану вартість ";

*10% суми виручки від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), за винятком акцизного збору, у разі включення податку на додану вартість до складу єдиного податку.

Форма книги обліку доходів і витрат і порядок її ведення суб'єктами малого підприємництва, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку і звітності, встановлюються Державною податковою адміністрацією України.

За наслідками господарської діяльності, за звітний період (квартал) суб'єкти малого підприємництва - юридичних осіб подають до органу державної податкової служби до 20 числа місяця, який наступає за звітним (податковим) періодом, розрахунки про сплату єдиного податку, акцизного збору і, у разі обрання ними єдиного податку по ставці 6 %, розрахунок про сплату податку на додану вартість, а також платіжні доручення на сплату єдиного податку за звітний період з поміткою банку про зарахування засобів.

У разі порушення вимог платник єдиного податку повинен перейти на загальну систему оподаткування, обліку і звітності, починаючи з наступного звітного періоду (кварталу).

Суб'єкт малого підприємництва - юридична особа - зобов'язано вести книгу обліку доходів і витрат і касову книгу.

Суб'єкти малого підприємництва несуть відповідальність за правильність числення, своєчасність представлення розрахунків і сплати сум єдиного податку відповідно до законодавства України.

Суб'єкти підприємницької діяльності - юридичні особи - щомісячно перераховують суми єдиного податку до 20 числа місяця, наступного за тим, в якому одержана виручка на окремий рахунок відділень державного казначейства. Відділення Державного казначейства України наступного дня після надходження коштів від юридичної особи перераховують суми єдиного податку в таких розмірах:

- до Державного бюджету України - 20 %;

- до місцевого бюджету - 23 %;

- до Пенсійного фонду України - 42 %;

- на обов'язкове соціальне страхування -15% (у тому числі до Державного фонду сприяння зайнятості населення - 4%) для відшкодування витрат, які здійснюються відповідно законодавству у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, а також витрат, обумовлених народженням і похоронами.

Для переходу до спрощеної системи оподаткування, обліку і звітності суб'єкт малого підприємництва - фізична особа подає письмову заяву до податкової інспекції по місцю державної реєстрації не пізніше, ніж за один місяць до початку наступного календарного року за умови сплати всіх встановлених податків і обов'язкових платежів в поточному році. Орган державної податкової служби зобов'язаний протягом десяти робочих днів видати безоплатно свідоцтво про право сплати єдиного податку або надати письмову відмову з мотивованим висновком.

Ставка єдиного податку для суб'єктів малого підприємництва - фізичних осіб встановлюється місцевими порадами по місцю їх державної реєстрації, залежно від виду діяльності і не може складати менше 20 грн. і більше 200 грн. в місяць.

Відділення Державного казначейства України наступного дня після надходження коштів від фізичної особи перераховують суми єдиного податку в таких розмірах:

- до місцевого бюджету - 43%;

- до Пенсійного фонду України - 42 %;

- на обов'язкове соціальне страхування -15% (у тому числі до Державного фонду сприяння зайнятості населення - 4%) для відшкодування витрат, які здійснюються відповідно законодавству у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, а також витрат, пов'язаних з народженням або похованням.

Сума податку, який встановлюється для фізичних осіб, залежить від виду діяльності і місцеположення (роботи) суб'єкта. В сільській місцевості ця сума податку нижче порівняно з міською ставкою податку на однаковий вид діяльності.

У випадку, якщо фізична особа - суб'єкт підприємницької діяльності - здійснює декілька видів підприємницької діяльності, для яких встановлені різні ставки єдиного податку, нею отримується одне свідоцтво і платиться єдиний податок, який не перевищує встановленої максимальної ставки.

Якщо фізична особа - платник єдиного податку - займається підприємницькою діяльністю з використанням найманої робочої сили або з участю в підприємницькій діяльності членів його сім'ї, розмір єдиного податку збільшується на 50% за кожну особу на місяць.

При використанні найманої робочої сили особа - платник єдиного податку - зобов’язана проводити нарахування податку з доходів фізичних осіб, нарахування до фондів соціального забезпечення на кожного найманого працівника в загальновстановленому порядку.

Сплачена сума єдиного податку є остаточною і не включається в перерахунок загальних податкових зобов'язань платника податків. При цьому доходи, одержані платником єдиного податку, не включаються до складу його сукупного оподатковуваного доходу за підсумками звітного року.

За підсумками звітного періоду фізичні особи подають "Звіт суб'єкта малого підприємництва - фізичної особи - платника єдиного податку". В ньому відображаються: види підприємницької діяльності, фактична чисельність працівників, сума сплаченого єдиного податку, об'єм виручки від реалізації.