Порядок реєстрації та формування статутного капіталу
Відповідно до статті 1 Закону України від 19.09.91 р. № 1576-ХІІ "Про господарські товариства" (зі змінами і доповненнями) господарські товариства можуть існувати в таких організаційно-правових формах: акціонерне товариство, товариство з обмеженою відповідальністю, товариство з додатковою відповідальністю, повне товариство, командитне товариство.
Господарське товариство - це юридична особа (підприємство, установа, організація), створена на засадах угоди юридичними особами і громадянами шляхом об'єднання їх майна та підприємницької діяльності з метою одержання прибутку.
За видами установчих документів, на підставі яких створюються господарські товариства, вони поділяються на:
господарські товариства, які створюються і діють на підставі установчого договору і статуту. До цієї групи відносяться акціонерне товариство, товариство з обмеженою відповідальністю і товариство з додатковою відповідальністю;
господарські товариства, які створюються і діють на підставі лише установчого договору. До цієї групи відносяться повне і командитне товариство.
Законом визначено, що відомості про склад засновників та учасників, розмір та порядок утворення статутного капіталу, порядок розподілу прибутків та збитків є обов'язковими елементами установчих документів будь-якого господарського товариства. Відсутність зазначених відомостей в установчих документах є підставою для відмови у державній реєстрації товариства.
Таким чином, чітке визначення порядку формування та руху основних елементів власного капіталу є однією з умов державної реєстрації товариства як самостійного суб'єкта господарювання, здатного забезпечити здійснення визначених установчими документами завдань та видів діяльності.
Вимоги до окремих елементів власного капіталу господарського товариства встановлені Законом України "Про господарські товариства".
Вклад, оцінений у валюті України, становить частку учасника та засновника у статутному капіталі. Вкладами учасників та засновників товариства можуть бути будинки, споруди, обладнання та інші матеріальні цінності, цінні папери, права користування землею, водою та іншими природними ресурсами, будинками, спорудами, обладнанням, а також інші майнові права (у тому числі на інтелектуальну власність), грошові кошти, у тому числі в іноземній валюті. Порядок оцінки вкладів визначається в установчих документах товариства, якщо інше не передбачене законодавством України. При цьому забороняється використовувати для формування статутного капіталу бюджетні кошти, кошти, одержані в кредит та під заставу.
Товариство має право змінювати (збільшувати або зменшувати) розмір статутного "капіталу. Збільшення статутного капіталу може бути здійснене лише після внесення повністю всіма учасниками своїх вкладів (оплати акцій), крім випадків, передбачених законодавством. Не допускається зменшення статутного капіталу при наявності заперечень кредиторів товариства. Рішення товариства про зміни розміру статутного капіталу набирає чинності з дня внесення цих змін до державного реєстру.
У товаристві створюється резервний (страховий) капітал у розмірі, установленому установчими документами, але не менше 25 відсотків статутного капіталу, а також інші резерви, передбачені законодавством України або установчими документами товариства. Розмір щорічних відрахувань до резервного (страхового) фонду передбачається установчими документами, але не може бути меншим 5 відсотків суми чистого прибутку.
Прибуток товариства утворюється з надходжень від господарської діяльності після покриття матеріальних та прирівняних до них витрат і витрат на оплату праці. З прибутку товариства сплачуються проценти по кредитах банків та по облігаціях, а також вносяться передбачені законодавством України податки та інші платежі до бюджету. Чистий прибуток, одержаний після зазначених розрахунків, залишається у повному розпорядженні товариства, яке відповідно до установчих документів визначає напрями його використання.
Бухгалтерський облік ведеться на підприємстві з моменту його реєстрації в органах державної влади у статусі суб'єкта підприємницької діяльності до остаточної ліквідації. Проте фактично облік починається ще до реєстрації підприємства, оскільки для його створення необхідно провести облік внесків до статутного капіталу та зобов'язання засновників. Для державної реєстрації новостворюваного суб'єкта підприємницької діяльності засновники подають до органу державної реєстрації такі документи:
рішення власника (власників) майна про створення юридичної особи;
статут;
реєстраційну картку;
платіжний документ про внесення плати за державну реєстрацію.
Створення підприємств різних організаційно-правових форм має деякі особливості, що впливає на порядок формування власного капіталу та його відображення на рахунках бухгалтерського обліку. Наприклад, мінімальний розмір статутного капіталу товариства з обмеженою відповідальністю (ТОВ) складає 100 мінімальних зарплат на момент реєстрації такого товариства. При цьому до оформлення свідоцтва про державну реєстрацію кожен із засновників має внести не менше ніж 30% внеску, передбаченого установчими документами, в грошовій формі на відкритий у банку тимчасовий накопичувальний рахунок. Після отримання свідоцтва про реєстрацію ТОВ починає господарську діяльність, а тимчасовий рахунок у банку переоформлюється в поточний рахунок суб'єкта підприємництва. Протягом року з моменту оформлення свідоцтва про державну реєстрацію кожен із засновників повинен повністю сплатити належний йому внесок до статутного капіталу. У разі прострочення на невнесену вчасно суму нараховуються штрафні санкції в розмірі 10% річних за кожен день прострочення, якщо інше не передбачено установчими документами (табл. 11.1).
Таблиця 11.1 Бухгалтерські записи з відображення формування статутного капіталу ТОВ |
|||
Зміст господарської операції |
Сума, гри |
Кореспонденція рахунків |
|
Дебет |
Кредит |
||
1. Оголошено статутний капітал |
50000 |
46 |
40 |
2. Відображено внески до статутного капіталу: - грошовими коштами - основними засобами - іншими необоротними матеріальними активами - нематеріальним активами - виробничими запасами - малоцінними та швидкозношуваними предметами - товарами - цінними паперами |
15500 12000 1000 3500 7000 2200 1800 1100 |
30,31 10 11 12 20 22 28 14,34, 35 |
46 46 46 46 46 46 46 46 |
3.Нараховано пеню за прострочення сплати внесків (сума умовна) |
100 |
377 |
746 |
4. Погашено нараховану пеню |
100 |
30,31 |
377 |
Для створення акціонерного товариства (АТ) мінімальний розмір статутного капіталу має дорівнювати 1250 мінімальних зарплат на момент його реєстрації. В акціонерному товаристві відповідальність кожного акціонера обмежується лише його вкладом в акції. Облік статутного капіталу ведеться за номінальною вартістю акцій, визначеною в установчих документах. Первинне розміщення акцій може проводитися за номінальною вартістю або за ціною, що вища за номінал. Сума перевищення ціни розміщення акцій товариства над номінальною вартістю називається емісійним доходом і зараховується до складу додаткового капіталу (табл. 11.2).
Таблиця 11.2 Бухгалтерські записи з відображення формування статутного капіталу АТ |
|||
Зміст господарської операції |
Сума, гри |
Кореспонденція рахунків |
|
Дебет |
Кредит |
||
1. Зареєстровано статутний капітал і проведено емісію акцій |
625000 |
46 |
40 |
2. Оплачено учасниками акції: - грошовими коштами; - основними засобами; - іншими необоротними матеріальними активами; - нематеріальним активами; - виробничими запасами; - малоцінними та швидкозношуваними предметами - товарами; - цінними паперами. |
350000 175000 7000 8500 47000 5000 18500 14000 |
30,31 10 11 12 20 22 28 34,35 |
46 46 46 46 46 46 46 46 |
3.Відображено перевищення ціни розміщення акцій над номінальною вартістю |
8500 |
30,31 |
421 |
4. Збільшено статутний капітал за рахунок: - реінвестування дивідендів - конвертування боргових цінних паперів (облігацій) в акції - додаткового капіталу |
25000 75000
15000 |
671 521,611
42 |
40 40
40 |
5. Викуплено акції у акціонерів |
10000 |
45 |
30,31 |
В Україні право на отримання дивідендів мають особи, які є акціонерами даного товариства на початок строку виплати дивідендів. Джерелом нарахування дивідендів по простих акціях є нерозподілений прибуток.
Згідно з статтею 32 Закону України про господарські товариства акціонерне товариство має право викупити у акціонера оплачені ним акції тільки за рахунок сум, що перевищують статутний (складений) капітал, для їх наступного перепродажу, розповсюдження серед своїх працівників або анулювання. Вказані акції повинні бути реалізовані або анульовані у строк не більше одного року. Протягом цього періоду розподіл прибутку, а також голосування і визначення кворуму на загальних зборах акціонерів провадиться без урахування придбаних акціонерним товариством власних акцій.
