Добавил:
Upload Опубликованный материал нарушает ваши авторские права? Сообщите нам.
Вуз: Предмет: Файл:
ТЕМА-6 Податок на прибуток підприємств (2014).doc
Скачиваний:
2
Добавлен:
01.07.2025
Размер:
364 Кб
Скачать
☆

Розрахунок амортизаційних відрахувань прямолінійним методом

Рік

Залишкова (первісна) вартість об’єкта, грн

Сума амортизаційних відрахувань звітного періоду, грн

Загальна сума накопиченої амортизації на кінець звітного періоду, грн

1

50 000

6 000

6 000

2

44 000

6 000

12 000

3

38 000

6 000

18 000

4

32 000

6 000

24 000

5

26 000

6 000

30 000

6

20 000

6 000

36 000

7

14 000

6 000

42 000

8

8 000

6 000

48 000

2 000

×

×

При застосуванні прямолінійного методу вартість об’єкта:

 рівномірно списується (розподіляється) протягом терміну його корисного використання;

 залишкова вартість об’єкта основних засобів рівномірно зменшується до рівня ліквідаційної вартості.

Недоліком такого методу є те що при його використанні не враховується інтенсивність використання в процесі виробництва основних засобів в різні роки їх експлуатації. Практика господарської діяльності показує, що знос машин збільшується в перші роки експлуатації, потім величина зносу стабілізується, а в останні роки знос машин знову зростає.

Отже, застосування даного методу не забезпечує алокативні пропорції перенесення замортизованої вартості основних засобів, нематеріальних активів не створену продукцію, в результаті чого створюється недоамортизована частина вартості основних засобів, нематеріальних активів в процесі виробництва, що може призводити до прямих збитків підприємства.

Згідно методу зменшення залишкової вартості, річна сума амортизації визначається як добуток залишкової вартості об’єкта на початок звітного року або первісної вартості на дату початку нарахування амортизації та річної норми амортизації. Річна норма амортизації (у відсотках) обчислюється як різниця між одиницею та результатом кореня ступеня кількості років корисного використання об’єкта з результату від ділення ліквідаційної вартості об’єкта на його первісну вартість.

Річну суму амортизації підприємство визначає шляхом добутку залишкової балансової вартості об’єкта обліку на річну норму амортизації:

де, Ар – річна сума амортизаційних відрахувань, грн.;

Вп_(з) – первісна (залишкова балансова) вартість об’єкта обліку, грн;

На – річна норма амортизаційних відрахувань, %

Річна норма амортизації за даним методом розраховується за формулою:

де, Вл – ліквідаційна вартість об’єкта обліку, що визначається підприємством самостійно, грн;1

Вп – первісна вартість об’єкта обліку, грн;

N термін корисного використання об’єкта основних засобів, років.

Місячна сума амортизації визначається аналогічно як і в попередньому методі:

де, Ам – місячна сума амортизаційних відрахувань, грн.;

Ар – річна сума амортизаційних відрахувань, грн.

Використання методу зменшення залишкової вартості при нарахуванні амортизації передбачає наявність ліквідаційної вартості необоротного активу. В протилежному випадку об’єкт буде повністю «замортизований» на протязі року.

Приклад 2.

Підприємство придбало об’єкт основних засобів, що введений в експлуатацію у квітні. Первісна вартість об’єкта – 20 000 грн. Строк корисного використання 5 років. Ліквідаційна вартість об’єкта підприємством визначена у розмірі 500 грн.

Норма амортизації (На) за розрахунками складе: 1  (500 : 20 000)1/5 = 0,52.

Об’єкт основних засобів введений в експлуатацію у квітні, тому нарахування амортизації починається з наступного місяця, після введення в експлуатацію  з травня. Сума амортизаційних відрахувань за 8 місяців першого року експлуатації складе:

А8 міс. = (20 000 × 0,52 ) / 12 × 8 = 6 933,33 грн.

Розрахунок амортизаційних відрахувань в подальших звітних періодах наведений у табл. 6.7.

Таблиця 6.7