- •Лекція 1. Бухгалтерський облік в торгівлі
- •1.1 Характеристика галузі та особливості обліку в торгівлі
- •902 «Собівартість реалізованих товарів»;
- •702 «Дохід від реалізації товарів»;
- •92 «Адміністративні витрати»,
- •1.2. Облік надходження товарів та їх зберігання
- •1.3 Облік витрат обігу
- •1.4 Облік реалізації товарів в оптовій торгівлі
- •1.5 Облік реалізації товарів у роздрібній торгівлі
- •1.6 Особливості обліку тари
- •1.7 Облік торгових патентів і ліцензій
1.6 Особливості обліку тари
Тара — це предмети, які призначені для пакування, зберігання, транспортування, передпродажної підготовки і продажу продукції або товарів.
Класифікація тари
Одноразового використання (безповоротна) — пакети, мішки паперові, поліетиленові тощо.
Багаторазового використання — безповоротна і зворотна (заставна та незаставна) — металева, пластмасова, дерев'яна, скляна, картонна, з тканини та нетканих матеріалів.
Зворотною тара вважається при визначенні її такою в договорах постачання продукції або купівлі-продажу товарів. При поверненні скляної тари її бій у межах встановлених норм зараховується в погашення боргу за її повернення. На сьогодні скляна тара зрідка повертається виробникам води, пива і т.п. оскільки вигідніше виготовляти нову тару.
Залежно від призначення тари та її використання вона може обліковуватись як запаси або як необоротні матеріальні активи на таких субрахунках:
204 "Тара і тарні матеріали" — всі види тари (крім групи «інвентарної» або необоротних активів) та матеріали для виготовлення і ремонту тари;
284 "Тара під товарами" — тара під товарами (с/рах 2841) і порожня одноразового використання (безповоротна) (с/рах. 2842);
115 "Інвентарна тара" — спеціальна тара для внутрішніх потреб підприємства зі строком служби більше одного року і вартістю більше за встановлену на підприємстві межі. Наприклад, діжки, бідони, піддони. Особливість - не передається покупцю;
109 "Інші основні засоби" — інша тара для внутрішнього використання зі строком служби більше одного року і вартістю більше за встановлену на підприємстві межі.
Тара, яка є невід'ємною частиною товарів (коробка сірників тощо), обліковується разом з товарами і може не виділятися на рах. 28.
Рух тари оформляється встановленими первинними документами аналогічно оприбуткуванню чи відвантаженню товарів або продукції.
При оприбуткуванні тари її вартість визначається згідно з П(С)БО 9, як і вартість інших запасів, а бухгалтерські проведення аналогічні оприбуткуванню товарів:
Оприбуткована тара, що надійшла з товаром: Д-т 284 К-т 631 -1000
Відображено податковий кредит з ПДВ: Д-т 641 К-т 631 - 200
При виготовленні тари на підприємстві бухгалтерські проведення з обліку витрат на її виготовлення аналогічні обліку витрат на виробництво продукції.
Особливим є облік зворотної тари в под. обліку. При поставлянні такої тари в роздрібну торгівлю її вартість не включається в базу оподаткування ПДВ та податком на прибуток. В базу оподаткування вартість зворотної тари включається, якщо вона не була повернена відправнику у визначені строки (тобто залишилася у власності покупця без підстав, тому вважається безоплатно отриманим активом з наступним його оподаткуванням).
1.7 Облік торгових патентів і ліцензій
Протягом усього періоду незалежності України справляється збір за провадження деяких видів підприємницької діяльності у формі торгових патентів (ст. 267 ПКУ).
Відповідно до пп. 267.1.1 п. 267.1 ст. 267 Податкового кодексу України платниками збору є суб’єкти господарювання (юридичні особи та фізичні особи — підприємці), їхні відокремлені підрозділи, які отримують в установленому цією статтею порядку торгові патенти та провадять такі види підприємницької діяльності:
а) торговельна діяльність у пунктах продажу товарів;
б) діяльність з надання платних побутових послуг за переліком, визначеним Кабінетом Міністрів України;
в) торгівля валютними цінностями у пунктах обміну іноземної валюти;
г) діяльність у сфері розваг (крім проведення державних грошових лотерей).
Датою придбання торгового патенту є зазначена у ньому дата. Ставки збору встановлються місцевими радами.
Під час придбання торгового патенту суб’єкт господарювання вносить суму збору за один місяць (квартал). На суму збору, сплачену під час придбання торгового патенту, зменшується сума збору, яка підлягає внесенню в останній місяць (квартал) його дії (пп. 267.5.3 Податкового кодексу України).
Далі збір сплачується у строки, встановлені абз. «б» пп. 267.5.2 Податкового кодексу України, за здійснення торгової діяльності — щомісяця, не пізніше 15-го числа місяця, який передує звітному місяцю.
Отже, при придбанні торгового патенту, наприклад, 10 лютого 2012 року платнику податку потрібно сплатити збір:
• за останній місяць дії торгового патенту;
• за лютий 2012 року;
• за березень 2012 року (вноситься не пізніше 15 лютого 2012 року).
Строк дії торгового патенту становить 60 календарних місяців (5 років), короткострокового торгового патенту — від 1 до 15 календарних днів, торгового патенту у сфері розваг — 8 календарних кварталів (2 роки) (п. 267.7 ст. 267 Податкового кодексу України).
Бухгалтерський облік. Відповідно до Інструкції № 291 облік плати за торговий патент ведеться на рахунку 39 «Витрати майбутніх періодів». Для цього доцільно відкрити відповідний субрахунок. На витрати у звітному періоді списується вартість патентів, дія яких припадає на цей період. Згідно з п. 5 П(С)БО 17 «Податок на прибуток» поточний податок на прибуток визнається зобов’язанням у сумі, що підлягає сплаті. Це означає, що враховувати податок на прибуток слід уже за вирахуванням плати за патент. Відповідно плату за торгові патенти в бухгалтерському обліку слід відображати окремо від податку на прибуток шляхом безпосереднього списання на рахунок 92 «Адміністративні витрати».
Приклад. Підприємство прийняло рішення займатися торгівлею за готівкові кошти. Для цього наприкінці грудня 2013 року придбано торговий патент на здійснення торговельної діяльності. Вартість патенту становить 180 грн./міс. За патент було сплачено 2160 грн (180 х 12). (підприємство внесло вартість патенту авансом за весь рік). Податок на прибуток за 1 квартал 2014 року (без урахування патентів) склав 2000 грн.
1. Оплачено вартість торгового патенту за січень — грудень 2014 року
Дт 39 кт 311 – 2160,00
2. Списано вартість патентів за січень — березень (1 кв.) 2014 року на витрати (25 % річної суми)
Дт 92 кт 39 – 540,00 і т.д. щоквартально по 540 грн.
3. Нараховано податок на прибуток за 1 квартал
дт 981 Кт 641 - 1460,00 (2000,00 – 540,00)
4. Сплачено податок на прибуток за 1 квартал
Дт 641 Кт 311 – 1460,00 У разі збиткової діяльності вартість патентів не зменшує прибуток і не збільшує збиток.
Облік ліцензій. У разі придбання ліцензій (дозволів) від державного органу на певний вид діяльності (продаж лікеро-горільчааних виробів, тютюна, палива тощо тощо) витрати на сплату ліцензій відносять або на витрати періоду (термін дії ліцензії до 1 р.) – рах. 93 або на збільшення немат. активів (термін більше 1 р) – с/рах. 127 з наступним нарах. амортизації.
