Добавил:
Upload Опубликованный материал нарушает ваши авторские права? Сообщите нам.
Вуз: Предмет: Файл:
фин пред т4.docx
Скачиваний:
9
Добавлен:
01.04.2025
Размер:
406 Кб
Скачать
☆

Податки

Діалектика податків

з другого боку

з одного боку податки

Полягає в тому, що

Система оподаткування

Класифікації податків:

Ознака класифікації

Види податків

  • податки, які сплачуються в державний бюджет (місцевий бюджет);

  • змішані податки – частина в державний бюджет, частина в місцевий бюджет (податок з власників транспортних засобів);

  • податки, за рахунок яких формуються спеціальні цільові фонди (Фонд соціального страхування втрати працездатності, Пенсійний фонд).

  • податки, які відносяться на витрати виробництва (плата за землю);

  • податки, що сплачуються з прибутку;

  • акцизи, які відносяться до ціни реалізації понад відпускну ціну підприємства.

  • прогресивні – податки, ставка яких зростає з ростом суми доходу;

  • регресивні – податки, ставка яких зменшується з ростом суми доходу;

  • пропорційні – податки, ставка яких є незмінною і не залежить від величини доходів.

  • прямі податки – податки, що стягуються з доходів (юридичних і фізичних осіб);

  • непрямі податки – податки, що включаються як надбавка до ціни продукції.

  • податки на доходи підприємств, організацій, громадян;

  • податки на майно;

  • податки на додану вартість.

Складові елементи податку

об’єкт оподаткування –

суб’єкт оподаткування (платник податку) –

джерело податку –

обороти з реалізації продукції, товарів,

Функції податків

Фіскальна

Економічна

(регулююча)

Податкові пільги

Оптимальній показник податкових вилучень не повинен перевищувати 30% загальних доходів.

Принципи оподаткування:

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

2. Суть, зміст, порядок обчислення та нарахування загальнодержавних податків

За економічною суттю ПДВ – це непрямий податок на товари і послуги, що включаються до їх

Добавлена вартість

(вартість, додана обробкою)

ціни чи тарифів.

Елементи добавленої (новоствореної) вартості

ПДВ входить в ціну товару на всіх стадіях виробництва від сировини до предметів користування. На кожній стадії базою обчислення податку є не вся вартість, а тільки приріст вартості на даній стадії.

Платниками ПДВ є:

Об'єктами оподаткування пдв є операції платників податку з:

продажу товарів (робіт, послуг), у т.ч. операції з оплати послуг за договорами оперативної оренди (лізингу) та операції застави позичальнику для погашення кредиторської заборгованості заставодавця

ввезення (пересилання) товарів на митну територію України

вивезення (пересилання) товарів за межі митної території України

Обчислення ПДВ:

  1. На товари, що обкладаються митом та акцизним збором:

  1. На товари, що обкладаються тільки митом:

  1. На товари, що обкладаються тільки акцизним збором:

  1. На інші товари, що не підлягають обкладанню митом та акцизним збором:

де МВ – митна вартість;

СМ – сума ввізного мита; САЗ – сума акцизного збору.

Визначення ПДВ

Сума ПДВ, що підлягає сплаті до бюджету визначається як різниця між сумою податкових зобов’язань підприємства і сумами податкового кредиту.

Податкове зобов’язання

Податковий кредит

Акцизний збір

Перелік товарів, на які встановлюється акцизний збір та його ставки затверджує Верховна Рада України: спирт та алкогольні напої, тютюнові вироби, транспортні засоби і шини до них, ювелірні вироби, пально-мастильні матеріали.

Платниками акцизного збору є:

Об’єктами оподаткування є:

Ставки акцизного збору є єдиними на всій території України.

Обчислення ставки акцизного збору:

  1. При застосуванні ставки акцизного збору у гривнях:

А = С  К

де А – сума акцизного збору;

С – ставка акцизного збору;

К – кількість товару, визначена у

фізичних одиницях виміру;

  1. При застосуванні ставки акцизного збору в євро:

А = С  Є  К

де К – курс гривні до євро станом на

перший день відповідного

кварталу;

  1. При застосуванні ставки акцизного збору у відсотках:

а) для вітчизняних товарів:

А = С  В

де В – вартість;

б) для імпортних товарів:

А = С  МВ

де МВ – митна вартість;

в) для імпортних това-рів, по яких акцизний збір нараховується на суму митної вартості з урахуванням фактично сплаченої суми мита:

А = С(МВ + ВМ)

де ВМ – ввізне мито;

  1. При формуванні ціни з плановою нормою прибутку:

де Св – собівартість;

П – прибуток.

Запровадження сплати акцизного збору на алкогольні напої і тютюнові вироби як іноземного, так і вітчизняного виробництва здійснюється шляхом придбання марок акцизного збору встановлених зразків. Наявність марки акцизного збору на вказаних товарах є дозволом на їх реалізацію споживачам, митне оформлення та ввезення на митну територію України та підтвердження сплати акцизного збору.

Податок на прибуток підприємств

Платниками податку на прибуток підприємств є:

Об’єкт

оподаткування

Валовий доход

Валовий доход включає

Скоригований валовий дохід визначається шляхом зменшення валового доходу на:

суми акцизного збору, податку на додану вартість, отримані підприємством у складі ціни продажу продукції (робіт, послуг) за винятком випадків, коли таке підприємство-одержувач не є платником податку на додану вартість

суми коштів або вартість майна, отримані як компенсація за примусове відчуження державою іншого майна у випадках передбачених законодавством

суми ПДВ, отримані чи нараховані платником ПДВ, за винятком випадків, коли підприємство-продавець не є платником ПДВ

суми коштів або вартість майна, отримані як компенса­ція за примусове відчуження державою іншого майна у випадках, передбачених законодавством

суми коштів або вартість майна, отримані за рішенням суду або внаслідок задоволення претензій як компен­сація прямих витрат або збитків, яких зазнав платник в результаті порушення його прав та інтересів, що охо­роняються законом, у разі, якщо вони не віднесені до складу валових витрат або відшкодовані за рахунок коштів страхових резервів

суми надмірно сплачених податків, зборів та обов'язко­вих платежів, що повертаються з бюджетів, якщо вони не були включені до складу валових витрат

прямі інвестиції або реінвестиції у корпоративні права, емітовані платником податку

суми доходів органів виконавчої влади та органів місце­вого самоврядування від надання державних послуг у разі зарахування таких доходів до відповідних бюджетів; суми доходів, що накопичуються на пенсійних рахунках у межах механізму додаткового пенсійного забезпечення, а також суми надходжень до інших неприбуткових орга­нізацій і установ

доходи від спільної діяльності на території України без створення юридичної особи, дивіденди, отримані платни­ком від інших платників, що оподатковані у порядку, встановленому законодавством; суми одержаного емісійного доходу; кошти, що надаються з Державного інноваційного фонду; кошти, що надходять у вигляді міжнародної технічної допомоги

кошти або майно, що надаються у вигляді безповоротної допомоги громадським організаціям інвалідів

номінальну вартість взятих на облік, але неоплачених (непогашених) цінних перів, які засвідчують відносини позики

вартість основних фондів, безоплатно отриманих з метою здійснення їх експлуатації у випадках, передбачених законодавством

інші надходження, прямо визначені нормами закону “Про оподаткування прибутку підприємств"

Валові витрати виробництва та обігу

До складу валових витрат включаються:

Інші витрати згідно з законом

До складу валових витрат не включаються витрати на:

потреби, не пов'язані з веденням господарської діяль­ності (організація прийомів, презентацій, свят, розваг та відпочинку, придбання та розповсюдження подарунків, придбання лотерей, участь в азартних іграх, фінансу­вання особистих потреб фізичних осіб тощо)

придбання, будівництво, реконструкцію, модернізацію, ремонт основних фондів та витрати, пов'язані з видо­бутком корисних копалин, а також придбання немате­ріальних активів, які підлягають амортизації

сплату податку на прибуток, податку на нерухомість, податку на додану вартість, включеного до ціни товарів, податків на доходи фізичних осіб

сплату вартості торгових патентів

сплату штрафів, неустойки, пені за рішенням сторін договору або відповідних державних органів, суду

виплату емісійного доходу на користь емітента корпо­ративних прав

виплату дивідендів

Інші виплати згідно закону

–

–

=

Оподаткований прибуток

Ставка податку на прибуток (19%)

х

оподаткований прибуток

=

Податок на прибуток

Класифікації податків:

Ознака класифікації

Види податків

Характеристика та організація сплати місцевих податків і зборів

Місцеві податки і збори

Органи місцевого самоврядування мають право:

юридичні особи незалежно від форм власності і підпорядкованості, включаючи підприємства з іноземними інвестиціями, іноземних юридичних осіб, які здійснюють свою діяль­ність на території України, а також фізичні особи

Платники місцевих податків і зборів

Перечень местных налогов и сборов согласно НКУ

Перегляд презентації, прослуховування аудиофайла

Тестові завдання

1. Підприємство зобов'язане зареєструватись як платник ПДВ, якщо:

а) обсяг операцій, що підлягають оподаткуванню ПДВ за останні 12 місяців перевищує встановлену межу (станом на 2006 рік – 300 тис. грн.);

б) здійснює експорт товарів, послуг, незалежно від обсягів;

в) здійснює імпорт товарів, послуг, незалежно від обсягів;

г) всі перелічені вище відповіді є вірними.

2. Які з перелічених операцій не є об'єктом оподаткування ПДВ:

а) нарахування заробітної плати;

б) нарахування дивідендів;

в) нарахування відсотків за кредит;

г) всі перелічені вище операції не є об'єктом оподаткування ПДВ.

3. Як нараховується ПДВ при обмінних операціях (при поставках продукції за бартером):

а) не нараховується;

б) нараховується, виходячи з фактичної вартості;

в) нараховується, виходячи з середньоринкової (звичайної) Ціни;

г) нараховується, виходячи з фактичної вартості чи з середньоринкової (звичайної) ціни, залежності від того, яка є вищою.

4. Податок на додану вартість на товари, відвантажені на експорт, нараховується за ставкою:

а) 20 %;

б) за пільговою ставкою 10 %;

в) за нульовою ставкою;

г) не нараховується.

5. Податковий кредит в системі оподаткування ПДВ - це:

а) кредит, що надається банком для виконання податкових зобов'язань;

б) кредит, що надається податковим органом у вигляді відстрочки виконання податкового зобов'язання;

в) сума сплаченого (вхідного) ПДВ, на яку зменшуються податкові зобов'язання підприємства-платника ПДВ;

г) різниця між ПДВ нарахованим в складі виручки від реалізації і сплаченим при придбанні матеріальних ресурсів.

6. Операції з продажу акцій власної емісії при визначенні податкових зобов'язань зі сплати податку на прибуток:

а) не оподатковуються;

б) оподатковуються за пільговими ставками;

в) оподатковуються на загальних підставах;

г) оподатковуються в межах номінальної вартості акцій.

7. Чи можуть переноситись на зменшення прибутку як об'єкта оподаткування збитки (від'ємні значення об'єкта оподаткування) попередніх періодів:

а) так, протягом наступних 4-х кварталів;

б) так, протягом наступних 5 років;

в) так, до повного погашення збитків;І

г) ні, не можуть.

8. Дивіденди, що нараховуються підприємством юридичній особі - власнику корпоративних прав, оподатковуються:

а) за місцем виплати і за рахунок зменшення такої виплати;

б) за місцем виплати і без зменшення такої виплати;

в) за місцем отримання в складі доходів (прибутку) отримувача юридичної особи за ставкою 25 %;

г) правильні відповіді б) і в).

9. Датою визнання валових доходів в податковому обліку в Україні є:

а) отримання коштів на рахунок підприємства;

б) факт відвантаження - реалізації продукції з передаванням всіх ризиків;

в) та з зазначених вище в пп. а) і б) подій, що сталася раніше;

г) будь-яка з зазначених вище в пп. а) і б) подій на вибори підприємства в межах його облікової політики.

10. Які критерії віднесення підприємств до таких, які можуть обрати спрощену систему оподаткування:

а) сума річного прибутку та кількість працюючих;

б) норма прибутковості (рентабельність);

в) тільки кількість працюючих;

г) сума річного обороту (виручки від реалізації) та кількість працюючих.

11. Як враховують при визначенні прибутку як об'єкта оподаткування витрати, які не пов'язані з веденням господарської діяльності:

а) не включають до складу витрат тільки в податковому обліку;

б) не включають до складу витрат тільки в бухгалтерському обліку;

в) не включають до складу витрат ні в бухгалтерському, ні в податковому обліку;

г) включають до складу витрат і в бухгалтерському, і в податковому обліку.

12. В яких випадках сплату штрафів, пені, неустойки враховують як витрати в обліку:

а) включають до складу витрат тільки в податковому обліку;

б) включають до складу витрат тільки в бухгалтерському обліку;

в) не включають до складу витрат ні в бухгалтерському, ні в податковому обліку;

г) включають до складу витрат і в бухгалтерському, і в податковому обліку.

13. Неправильними твердженнями є:

а) основний негативний вплив непрямих податків на фінансово-господарську діяльність підприємств виявляється через зменшення прибутку від реалізації продукції;

б) до складу валових витрат платників податку на прибуток для обчислення оподатковуваного прибутку не включаються витрати, пов'язані з виплатою дивідендів;

в) комерційні банки і страхові компанії не сплачують комунальний податок;

г) рішення про форму сплати фіксованого сільськогосподарського податку платник податку приймає самостійно.

14. Правильними твердженнями є:

а) регулююча функція податків найбільше виявляється через встановлення пільг щодо окремих об'єктів оподаткування;

б) підвищену відповідальність платника податків установлено за порушення терміну подання податкової звітності;

в) на розмір ставки податку з власників транспортних засобів впливають потужність двигуна та пробіг автомобіля;

г) джерелом сплати місцевих податків та зборів суб'єктами господарювання є витрати виробничо-господарської діяльності.

15. До доходів підприємств з джерелом походження з України належать:

а) доходи, отримані резидентами;

б) доходи, отримані нерезидентами на території України;

в) доходи, отримані резидентами або нерезидентами від будь-яких видів їх діяльності на території України.

16. При визначенні валового доходу підприємства не враховуються:

а) суми перевищення виручки від продажу товарів (робіт, послуг) над балансовою вартістю окремих об'єктів основних фондів групи 1 та не­матеріальних активів;

б) суми одержаного платником податку емісійного доходу;

в) доходи від спільної діяльності;

г) загальні доходи від продажу товарів (робіт, послуг);

д) доходи з інших джерел і від позареалізаційних операцій;

є) доходи від здійснення банківських, страхових та інших операцій.

17. Підприємство мас право включати до складу валових витрат звітного періоду здійснені в цьому періоді витрати на ремонт основних засобів:

а) у повному обсязі;

б) у межах 5 % балансової вартості групи основних засобів на початок звітного періоду;

в) у межах 10 % балансової вартості групи основних засобів на початок звітного періоду;

г) тільки витрати на поточний та середній ремонт, які не приводять до збільшення економічних вигод від використання цих об'єктів основних засобів;

д) витрати на капітальний ремонт і модернізацію основних засобів.

18. Підприємство зобов'язане зареєструватися як платник пдв у таких випадках:

а) якщо кількість робітників перевищує 50 осіб;

б) якщо обсяг оподатковуваних операцій за останні 12 календарних місяців перевищує 300 тис. грн;

в) якщо обсяг поставок за останній квартал перевищує 300 тис. грн;

в) з дозволу Державної податкової адміністрації.

г) якщо обсяг оподатковуваних операцій за останні 12 календарних місяців перевищує 1200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

19. Право на пільги щодо оподаткування податком на прибуток мають заклади науки і освіти, що здійснюють операції здачі власного майна в оренду:

а) так, якщо укладено договір про операційну оренду;

б) ні;

в) вони не сплачують податок на прибуток.

20. Не оподатковуються пдв за нульовою ставкою операції:

а) продаж товарів, що були вивезені (експортовані) платником податку за межі митної території України;

б) надання транспортних послуг з перевезення пасажирів і вантажів у межах митного кордону України;

в) продаж робіт і послуг, призначених для використання і споживання за межами митної території України;

г) продаж товарів (робіт, послуг) підприємствами роздрібної торгівлі, що розміщені на території України в зонах митного контролю (безмитних магазинах);

д) продаж вугілля та продуктів його збагачення, вугільних і торф'яних брикетів, електроенергії, імпортованого газу.

21. Не є об'єктом оподаткування пдв:

а) виручка від реалізації товарів, робіт, послуг на митній території України, зокрема виручка від операцій з оплати вартості послуг за договорами оперативної оренди;

б) завезення товарів на митну територію України, виконання робіт (послуг), що здійснюються нерезидентами для використання або споживання цих робіт (послуг) на митній території України;

в) вивезення (пересилання) товарів за межі митної території України і виконання робіт, надання послуг для споживання за межами митної території України;

г) продаж товарів (робіт, послуг) на митній території України, зокрема виручка від операцій з оплати вартості послуг за договорами лізингу.

22. Джерелами відшкодування вхідного ПДВ підприємству можуть бути:

а) кошти державного бюджету;

б) ПДВ від реалізації продукції, робіт, послуг;

в) собівартість продукції;

г) виручка від реалізації продукції;

д) прибуток підприємства.

23. Платник ПДВ може обрати за власним бажанням такий податковий звітний період:

а) місяць;

б) квартал;

в) місяць або квартал (під час реєстрації як платника ПДВ);

г) квартал (якщо обсяг оподатковуваних операцій за останній рік досяг 600 тис. грн).

24. Податковий вексель видається:

а) митним органом при вивезенні товарів за митну територію України;

б) юридичною особою;

в) платником ПДВ за власним бажанням;

г) платником ПДВ при ввезенні товарів на митну територію України.

25. При здійсненні товарообмінних (бартерних) операцій у випадку оподаткування прибутку датою збільшення валового доходу вважають дату:

а) відвантаження товарів, а для робіт (послуг) - дату фактичного надання послуг платником податку;

б) зарахування коштів покупця або замовника на банківський рахунок платника податку в оплату товарів (робіт, послуг), що підлягають реалізації;

в) оприбуткування товарів, а для робіт (послуг) - дату оформлення документа, що засвідчує факт отримання результатів робіт (послуг) платником податку;

г) перша з подій: або відвантаження продукції або зарахування коштів.

26. До підакцизних не товарів належать:

а) бензини моторні;

б) аудіо-та відеотехніка;

в) автомобілі;

г) цукор;

д) тютюнові вироби;

є)алкогольні вироби;

є) ювелірні прикраси;

ж) газове пальне.

Завдання для самостійної роботи студента №4 тема: оподаткування підприємств Дайте відповідь на запитання (питання до семінару)

1.Дайте визначення податку.

2. За якими ознаками класифікуються податки?

3. Які функції виконують податки? Розкрийте зміст кожної з них.

4. Які основні блоки включає система оподаткування підприємств в Україні?

5.  Розкрийте механізм вилучення непрямих податків.

6. Хто виступає платниками ПДВ?

7.  Які ставки ПДВ застосовуються в Україні?

8. Що таке податковий кредит?

9. Які пільги існують по ПДВ?

10. Дайте визначення акцизу.

11. Які товари відносяться до підакцизних?

12. До яких видів податків відноситься податок на прибуток?

14. Які місцеві податки і збори сплачують підприємства?

1. Назвати елементи доданої вартості, що оподатковується при сплаті ПДВ. Заповнити схему. (10 балів)

2. Охарактеризувати методи обчислення суми акцизного збору. Заповнити порожні місця структурно-логічної схеми. (20 балів)

При застосуванні ставки акцизного збору у гривнях

При застосуванні ставки акцизного збору у євро

При застосуванні ставки акцизного збору у відсотках

для вітчизняних товарів

для імпортних товарів

для імпортних товарів, по яких АЗ нараховується на суму митної вартості з урахуванням фактично сплаченої суми мита

При формуванні ціни з плановою нормою прибутку

3. Визначити, які організації звільняється від сплати комунального податку. Заповнити порожні місця структурно-логічної схеми.

4. Визначити, що включається до складу валового доходу, скоригованого доходу та валових витрат та як визначити прибуток до оподаткування.(20 балів)

Валові витрати