Добавил:
Upload Опубликованный материал нарушает ваши авторские права? Сообщите нам.
Вуз: Предмет: Файл:
7. Хрестоматия.doc
Скачиваний:
1
Добавлен:
01.04.2025
Размер:
646.66 Кб
Скачать

Тема: политическая и правовая мысль беларуси в период контрреформации и феодально- католической реакции Симеон Полоцкий

(1629—1680)

Симеон Полоцкий (светское имя Самуил Гаврилович Петровский-Ситнианович) — белорусский и русский общественный и церковный деятель, писатель, просветитель. Родился в Полоцке, окончил Киево-Могилянскую, а затем и Виленскую академии .

В 1656 г. принял монашество в Полоцком Богоявленском монастыре, в. 1664 г. переселился в Москву. С 1667 г.— учитель царевича Алексея, а после его смерти — царевича Федора и царевны Софьи. В 1678 г. организовал в Кремле типографию. Автор сочинений «Жезл правления» (М., 1667), «Обед душевный» (М., 1681), «Вечеря душевная» (М., 1683), «Букварь языка словенска» (1679), «Псалтырь рифмотворная», «Вертоград многоцветный» и др. «Обед душевный» — сборник церковно-праздничных проповедей. Как и прочие его произведения, оно проникнуто просветительским духом. Проповедь, как литературный жанр, исполняла в период средневековья религиозную функцию, но этим ее культурное значение не ограничивалось. Такие сочинения, как «Обед душевный», были предназначены не только для слушания, но и для чтения и тем самым становились элементом книжной культуры и служили делу образования. «Обед душевный» является ярким образцом письменности XVII в., в котором соединены в целом элементы философские и религиозные, этические и эстетические. Значительную часть его содержания составляет истолкование христианских символов и образов в духе назидательном, поучительном. Автор обращается к разуму читателя в форме рассуждения и к его воле в форме увещевания.

Сочинение написано с глубоким знанием законов теории церковного красноречия — гомилетики. У Оригена, Киприана, Амвросия, отцов церкви, на которых он часто ссылается, Симеон Полоцкий перенял традицию делать главной темой проповеди толкование библейских текстов, дополняя его значительной долей светской информации — из области философии, истории, естествознания. В XVII в. проповедь в православии занимала значительное место в религиозном ритуале — наряду с пением, живописью она призвана была служить одухотворению человека, его нравственному и эстетическому воспитанию. В своих «словах» Симеон Полоцкий обнаруживает обилие ораторских приемов — восклицание, риторические вопросы, обращение и др. Мировоззрению его не свойствен фанатизм в обличении грехов и пороков, оно не доходит до проклятия мирской жизни. Здесь, как и в других своих произведениях, Симеон Полоцкий остается на позициях просветительства, уравновешенного оптимизма, веры в воспитующую силу разума.

Обед душевный

Цитируется по изданию " Памятники философской мысли Белоруссии XVII — первой половины XVIII в. / В. В. Дубровский, М. В. Кашуба, С. А. Подокшин и др.— Мн.: Навука i тэхнiка, 1991.— 319 с. Фрагменты публикуются по изданию: Обед душевный. М., 1681.

ПРЕДИСЛОВИЕ К ЧИТАТЕЛЮ БЛАГОЧЕСТИВОМУ

Не о хлебе едином жив будет человек, читателю благочестивый, но о" всяком глаголе, исходящем из уст божиих.рече превечное правда ко лжи отцу диявола, егда его алчна во пустыни искушавше лукавый камением, глаголя: рцы да камение все хлебы будут. /.../ Аки бы глаголети ему ко демону: совет твой искушение есть, занеже глаголеши о пище плоти, а не о пище ума. Низшая часть человека хлебом питается, ина словом божием укрепляется, и занеже глаголиши о нижней. Яве есть яко искуситель сей. О вышней части печется с вышних сошедый, и тое пищу духовную быти сказует слово божие: да мы души нашя тем питающе духом жывем, духом и да ходим, во еже бы тако духовным и словесным быти нам, и во вышних удостоитеся жителства. О плоти яко о враждующей духови Христос Бог Дух Святый по божеству: дух бо есть Бог пецитеся ' не повелевает глаголя: не пецитеся убо глаголеше, что ями, или что пием, или чим одеждемся (всех бо сих языцы ищут), весть бо Отец ваш небесный, яко требуется всех сих. О душе же прилежати увещаете: в терпении вашем стяжите душы вашя.

/.../ Свойственная же и прилично полезная душам пища, есть глагол божий, слово божие. Тако глаголит Григорий божественный, ветхаго Рима первопрестолник: брашно ума, глагол божий есть, се же яко такови изводстви действует в душе, какова брашно телесное во плоти. Брашно укрепляет плоть, слово божие душу. Брашно есть нуждно в путь житейский, слово божие в путь духовный. Хлеб вой крепит вобрани гражданстей. Слово божие на брани духовней. А им же образом алчбу имеяй пищи плотския, здрав быти является телом, не имеяй же алкания брашен, немощен есть плотски. Подобным обычаем алкоту имеяй слова божия знамение показыет здравие си душевнаго, не желаяй паки прияти его востомах разумасти, явствуется болёзнуяй духом. Болезнуяй же ко смерти, иже что либо приимет, то скоро извергает из сирища памяти и разума. Имать к тому же сия пища духовная и силу просвещения очес умных, якоже иногда просвети Иоанафану мед телесныя зеницы. Се бо псалмопевец вопиет: явление словес твоих просвещает и вразумляет младенцы. Тем же толико душеполезную сущу слову божию, тако проповеданному, якоже писанному, ибо всяко писание богодухновенно и полезно есть ко учению, ко обличению, ко исправлению, к наказанию еже в правду, да совершен будет божий человек на всяко дело благоуготован. Умыслих аз гладным православных душам духовную трапезу обед душевный, от пищ слова божия уготовати, и представити во дни воскресения, на вселетное поприще, в насыщение спасенное: да отвергше брашна неполезная душетленная, ядят сей обед душецелебный, душекрепительный, и душеспасенный, яко от брашен благих уготованный. Аще же инесть яко иностранными земли хитростми, ветийскими дов-леукрашен. Обаче веема чюжд всякаго вреда, паче же действен здравия душевнаго. Не украсих же ово за скудность ума маего, ово яко удобее простое слово уразумеваемо есть писанию, неже красотами художественными покровенные. Яко удобее ядро снедается излущенное, нежели в коже си содержимое. К тому, яко прилучимися медоточных уст слово чести, Амфросия 4 святаго о красоте ветийства глаголюща сице: сего проповедания и вера христианская не требует, да не видится быти из хитрости и коварства человеческия мудрости, а не из правды. Что само и великий церкве светилник и учитель, богомудрый Василий 5 мудрствуя, глаголет: не вымышленная речения, но простота лепа ми видится, и прилична исповеданию христианскаго имене. Ему же подобает не во явствование паче писати, нежели во ползу народную. А понеже сице простоту слова толиции столпы церкве ублажиша: ты благочестивый читателю прийми любезна обед сей простоугото-ванный, и яждь здрав во спасение ти душевное, яждь взимая руками ума твоего, прежувай зубами разеуждения, и поглощай в стомах 6 памяти твоея, и будет ти во ползу. /.../

СЛОВО ВТОРОЕ В НЕДЕЛЮ ПО СОШЕСТВИИ СВЯТАГО ДУХА

/.../ Божественный апостол Павел злато неправды идолом равнотворит, глаголе сице: лихоимец иже есть идолослужитель не имать достояния церкви Христа и Бога,— и влепоту глаголит: Ибо яко же идолопоклонение от Бога удаляще языки, тако златолюбие от того жде устраняет христианы. То знал Духом Святым наученный царь и пророк глаголет: богатства аще течет не прилагайте, сердце, яко того любы, есть сеть дьяволская, небрежныя уловляюща аду. Toe сетию и самаго Христа Господа покушаши демон уловите во пустыни, егда во единой черте времени показав ему вся царствие мира и славу их, глаголя ему: сия вся тебе дам, аще пат поклонишимися. Но от тайновидца посрамлен отиде диавол, егда словом ответа божественнаго, яко мечем острым пронзи его.

Но векую 12 сей демон вся царствия мира в мале зело времени показал есть господови. Знаме се есть братие, яко всяческое в мире сем скоро мимоходят, и удобее есть воду в перстех содержа-ти, нежели богатства в ковчезех надолзе. На то скорее их претече-ние возглядая премудрости книги писатель, богатства уподобляет сени, вести, кораблю и птице, глаголя: что нам ползови гордыня или богатство с величанием что воздаде нам, придоше вся она яко сень и яко весть претекающая, и яко корабль преходяй волны водам, егоже проходу несть стопы обрести, ни путь стези его в волнах. Или яко птица прилетающая по аеру, еяже ни едино обретеся знамение пути. Инии уподобляют сонию ибо, якоже аще кто восне видит себе богата, егда воспрянет от сна, ничтоже в руку он обретает, тако всяк богатый во время смерти нищ и ничтоже имеяй общется. Сице же суетным сущым богатством мира, мы им вечность во ^мех наших примечтающе, векую паче Бога тех ищем, векую паче Христа тех держимся. И с оным юношием богатым, или же совещавшу отиде скорбим и отходим от Христа господа, во бездну мира душегубнаго, по немому и безгласному имении увещеванию. Ей посрамит и осудит ны некогда ов философ елинский 13, емуже стяжавшу злата доволство, бысть излишество печали охранении и умножении: умножающуюся же злату и печаль умножашеся, что он видя от страсти златолюбия прозябль быти неполезную, похитив все злато и нес на пучину реки, у стен града текущая, потопи е во глубине, глаголя: уне есть воистину злату от меня погибнути, нежели мне от него исчезнути. Осудит

и Диоген '4 ов любомудрец, иже ничтоже имея во хизине си, разве единыя чаши древяныя, на почерпение воды от источника, егда же увидя отроки руками согбенными черпающые и пиющые воду, разби и ту чашицу, глаголя: оле окаяннаго Диогена! Оле неискуснаго философа! Яко не ведет до селе естественную от Бога дану ми быти чашу. Они сия твориша мирнаго ради на земли пожития: мы же вечного деля живота небеснаго, не хощем лиши-теся земных. Они тщетные дела славы человеческия сицевая содеяша, мы же бессмертныя ради славы божия подобие содеяти пренебрегаем. Держимся мамоны, паче же мамоною держивы есмы, аки удицею рыба, аки силом птица, аки веригами пленицы. Собираем богатства яко углие на главы наши, сокрываем яко талант в землю, духовных не дающе плодов. /.../

Не прелщайся убо никтоже мняй возможно быти еже купно Богу работати и мамоне. Едино имаши сердце, убо едино и любовь, или ко Богу, или ко мамоне. Несть ти лет единым оком горе зрети, другим же низу. Не можеши единаю ногою в предь тебе, другою же взадь тебе шествовати, тако не можеши Бога купно и мамоны любити, ибо иже хощет друг быть миру, враг божий бывает, глаголет святый апостол Иаков.

Незвержим убо иго сие злое, иго демонское, расторгним узы мамоны, отложим бремя во ад погружающе.

СЛОВО ПЕРВОЕ В НЕДЕЛЮ ДЕВЯТУЮ ПО СОШЕСТВИИ СВЯТАГО ДУХА

* Мир сей многомятежный, присноволнующемуся подобен есть морю. Провославнии слушателие, сеже наипаче вин ради последующих. •

Первая есть яко имаже образом море есть родително облаков, тучь и ветров, тако мир рождает облаки согрешений, тучи злоб и ветры гонения и искушения. Чего ради Иоанн святый богослов |0 о нем глаголет: мир весь во зле лежит. Иов же праведный повествует: искушение есть житие человеческое на земли. Яко же убо некогда стадо свиное устремляшеся в море, и в нем поги-баше демони нудимо, тако миролюбцы и плоти угодницы по стреминам греховным в мире сем от веков и похоти гонимы, без-числении в вечной потопляются пучине.

Вторая вина есть, яко им же обычаем море подражает луну, по свидетельству Аристотелеву, тогда величайшее си приемляще умножение вод, егда луна величайшую полность света в своем крузе стяжает, и умоляющуюся в нем свету, или оскудевающей луне воды в море умаляются и оскудевают. Подобие мир подражает Имармену или счастие, сему бо растущу и множащуся растет и множется честь и слава человеку. Тому же оскудеваю-щу, честь и слава оскудевает в людях, якоже неким не волжу рече-са: счастию служащу, всяк мя почитает, тому же оставльшу никто мя познает.

А яко же на чювственном море мнози обретаеши су.уть корабли, тако на житейстем, или на мори мира сего суть севои корабли мнози. Един есть велий и общий, безчислении паки маалии и свой-ственнии комуждо. О их же плавании с вашим бэлагочестием беседовати аз умыслив, Бога о помощи молю, а в»ашу любовь о прилежное прошу слушание.

Велий и общий корабль на водах морских бяше, вв нем же вси роди и види животных от всемирнаго спасошася потоппа. Той же бе ковчег, патриарха Коя, провославныи слушатели. Вяидий того есть корабль духовный, на море мира сего плавающий, церрковь Христа Бога нашего, в нем же от всякаго рода и языка сод^ержими суть человеци, и от вечнаго спасаются потопа. В сий кораабль аще кто степенми вер не входит, всячески в море горкия и ве?чныя смерти погибает, яко же вси человеци, зверье и скоти, не вшеедшии в ковчег Ноев, в водах общаго катаклисма потопоша. В ice.M корабли духовном вмещаются добрии и злонравнии людие, яжоже в Ноев ковчезе вмешахуся добрый Кое с Симом и Яафетом!, подобными себе сынома, и злый Хам, отца своего обругавый. Чис:тии же и нечисти скоти, кротци и жестоции зверие, обаче сразнсствием сице-вым, яко общественным кораблем вси вшедшии в оньь спасошися. Духовным паки, духом точию водимии имуть спасенше получити, плоти же угождающий, извержении будут в Мертвое? море, в нем же вечная смерть есть, и безконечное тление, горестгь и мучение.

Блажен убо человек есть, входяй в кораблю сей двзерми крещения святаго, и в нем Духом Святым правимый, яко по> многоскорбному подвизе, имать стати у тихаго пристанища небесснаго, и торжествующий соединитеся церкви. Имать же кийждо свойственный кораблей свой, имже по различным житейского моря недрам плавание дает. Сейже есть жития единаго коегождо человека, зане житие наше уподобляется кораблеве, от премудра Соэломона: яко корабль преходяй волны водам, его же проходу несть «стопы обрести, ин путь стезей его в волнах, тако и мы рождении! оскудеваем, и чести убо ни единаго знамения можем показати. Велжкий же тако святестию, якоже саном и мудростию учитель вселенский Василий святый глаголет: якоже в корабле спящий, ветры двшжимы суть, аще ничтоже чювствуют, но течение ко исходу я и ко> пристанищу несет, тако и мы времени жизни нашия преплавающу^, аки движением некий присным и нетрудным, кождо к своей кошчине тайным течением жизни нашея тшимся. /.../

Тако и житие человеческое, нечестиво и плотски живущих, не оставляет по себе следа памяти добрые, яко же свшдетелствует псаломник, глаголя (псалом 9), погибе память его со шумом, чувствы плоти корабль жизни правимый, не оставляет следа его, разумом же окормляемый имать свет свой благи по оному, память праведнаго с похвалами. Ко мали суть зело ссии, овых же безчисленное сословие, иже плавают несмыслно по шучине мира сего, споследним кораблекрушение бедством от ветров, возбуждаемым демоны.

Примечания

1 Пецитеся (церк.-слав.) — печься.

2 Брашно (церк.-слав.) — пища.

6 Ионафан (библ.) —часто встречающееся имя различных персонажей Ветхого завета.

4 Амвросий — Амфросий Миланский (340—397 гг.), один из отцов церкви, автор сочинений по христианской этике, догматике, проповедей, церковных гимнов.

5 Василий (V в.) —епископ селевкийский (в Исаврии). Ему приписывают 40 речей по различным темам Ветхого и Нового завета и другие сочинения.

6 Стомах (церк.-слав., от лат.) — желудок.

7 Диоген — Диоген Синопский, древнегреческий философ-киник.

8 Обаче (церк.-слав.) — однако, впрочем.

9 Силоам (библ.) — силоамская купель, к югу от Иерусалима, воды ее считались священными (Исайя, 55).

10 Абие (церк.-слав.) —тотчас, немедленно.

11 Непшует (церк.-слав.) — думает.

12 Векую (церк.-слав.) — почему, для чего.

«Философ елинский» — имеется в виду древнегреческий-философ Аристипп (ср.: Диоген Лаэртский. Указ. соч. Кн. П, 77).

14 См. примеч. 7

15 «Иоанн святый богослов» (библ.) ~- апостол и евангелист, автор «Апокалипсиса», трех посланий и евангелия от Иоанна.

16 Имармену (старослав., от греч.) — судьба; в данном случае имеется в виду счастливая судьба.

Спира (церк.-слав.) — определенное число людей, например рота или полк; в данном случае — «стадо».

Соседние файлы в предмете [НЕСОРТИРОВАННОЕ]