- •Облік у неприбуткових організаціях
- •Тема 7 Лекція 6
- •Нормативна база
- •Класифікація неприбуткових організацій
- •7.2. Оподаткування неприбуткових організацій
- •Податок на прибуток
- •Податок на додану вартість
- •7.3. Бухгалтерський облік у неприбуткових організаціях
- •Комунальний податок
- •Плата (податок) за землю
- •7.4. Звітність неприбуткових організацій
- •Питання для контролю знань
- •Оподаткування неприбуткових організацій.
7.2. Оподаткування неприбуткових організацій
Неприбуткові організації користуються значною кількістю пільг в оподаткуванні.
Податок на прибуток
Відповідно до ПКУ від сплати податку на прибуток звільняються неприбуткові організації в разі одержання ними доходів у вигляді:
коштів або майна, які надходять безоплатно або у вигляді безповоротної фінансової допомоги чи добровільних пожертвувань;
пасивних доходів (роялті, дивіденди, відсотки);
коштів або майна, які надходять від основної діяльності або як компенсація вартості наданих державних послуг (для першої групи);
дотацій або субсидій, отриманих з державного чи місцевого бюджетів, державних цільових фондів чи в рамках благодійництва, в тому числі гуманітарної чи технічної допомоги, що надані неприбутковим організаціям згідно з умовами міжнародних договорів;
коштів, які надійшли у вигляді внесків (для третьої та п’ятої груп).
Якщо неприбуткова організація отримує дохід з інших джерел, вона зобов’язана сплатити податок на прибуток. У такому разі прибуток визначається як сума доходів, отриманих з таких інших джерел, зменшена на суму витрат, пов’язаних з отриманням таких доходів, але не вище від суми таких доходів. Доходи від такої діяльності — здавання приміщень в оренду, друк та продаж газет оподатковуються на загальних підставах. У разі ліквідації неприбуткової організації її активи повинні бути передані іншій неприбутковій організації відповідного виду або зараховані до доходу бюджету.
Згідно з ПКУ, якщо доходи неприбуткової організації четвертої групи, отримані протягом звітного (податкового) року з відповідних джерел, на кінець першого кварталу наступного за звітним року перевищують 25 % від загальних валових доходів, отриманих протягом такого звітного (податкового) року, така неприбуткова
організація зобов’ язана сплатити податок з нерозподіленої суми прибутку за ставкою 25 % до суми такого перевищення. Внесення до бюджету зазначеного податку здійснюється за результатами першого кварталу наступного за звітним року у строки, встановлені для інших платників податку.
Податок на додану вартість
Статтею 2 Закону про ПДВ визначено категорії платників ПДВ. Неприбуткові організації, як правило, не потрапляють до жодної з категорій. Однак при наданні в оренду майна та здійсненні інших подібних операцій вони повинні зареєструватися платником ПДВ, якщо обсяг доходів від операцій, не звільнених від обкладання ПДВ перевищує законодавчо визначену межу (300000 грн за попередні 12 місяців). Відповідно до ст. 5 Закону про ПДВ звільнені від оподаткування операції з надання:
послуг з вищої, середньої, професійно-технічної і початкової освіти закладами освіти, які мають спеціальний дозвіл (ліцензію) на надання таких послуг, і послуг з виховання і освіти дітей будинками культури в сільській місцевості, дитячими музичними і художніми школами, школами мистецтв відповідно до переліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.01.98 р. № 61;
послуг з охорони здоров’я закладами охорони здоров’я, які мають спеціальний дозвіл (ліцензію) на надання таких послуг, відповідно до переліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05.10.98 р. № 1602;
культових послуг і продажу предметів культового призначення релігійними організаціями згідно з переліком, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12.09.97 р. № 1010;
благодійної допомоги тощо.
