Добавил:
Upload Опубликованный материал нарушает ваши авторские права? Сообщите нам.
Вуз: Предмет: Файл:
ТЕМА-07-Автопарк.doc
Скачиваний:
27
Добавлен:
26.11.2019
Размер:
73 Кб
Скачать
☆

7.5.Облік активів на автотранспортних підприємствах

Основні засоби на АТП обліковують згідно з П(С)БО 7 «Основні засоби». До основних засобів АТП належать:

  1. рухомий склад (вантажні та легкові автомобілі, причепи, рухомі контейнери, крани, навантажувально-розвантажувальні машини);

  2. адміністративні будівлі, гаражі, споруди;

  3. виробничий і господарський інвентар.

У структурі ОЗ переважають машини — вони становлять близько 90 % всіх ОЗ. Метод нарахування амортизації за ними частіше обира­ється виробничий.

Облік надходження транспортних засобів на атп

Автотранспортний засіб, придбаний для експлуатації на вулично-дорожній мережі, підлягає державній реєстрації. Юридичні і фізичні особи, що є власниками транспортних засобів, зобов’язані зареєстру­вати їх в органах ДАІ протягом 10 днів після їх придбання чи митного оформлення при ввезені на митну територію України, реєстрація від­бувається лише за наявності затвердженого переліку документів і за умови сплати податків, передбачених чинним законодавством:

  • внесення платежів за технічний огляд транспортних засобів;

  • плати за реєстрацію: компенсація вартості бланків реєстраційних документів і номерних знаків, плати за проведення експертизи та ін.

При реєстрації легкового автомобіля покупець сплачує збір до Пе­нсійного фонду України за місцем реєстрації, який відображатиметься у складі первісної вартості автомобіля, а також податок з власників транспортних засобів [2].

Крім того, оплачується технічний огляд при видачі свідоцтва про реєстрацію — у розмірі 6 % суми неоподатковуваного мінімуму дохо­дів громадян (1 грн. 02 коп.). У бухгалтерському і податковому обліку такий платіж збільшуватиме первісну вартість придбаного автотранс­портного засобу.

Крім перелічених вище податків і платежів, зазвичай, виникає по­треба в оплаті послуги органів реєстрації (ДПС), ці витрати включати­муться до складу первісної вартості автотранспортного засобу в бухга­лтерському і в податковому обліку.

При укладанні договору, який передбачає перехід права власності на автотранспортний засіб (купівлі-продажу, безоплатної передачі та ін.), сторони можуть нотаріально засвідчити його. При цьому сплачу­ється в бюджет державне мито у розмірі 5 % суми договору, але не бі­льше від дійсної вартості автотранспорт-ного засобу. Платником цього збору є одна із сторін (покупець, або продавець) за їхнім узгодженням.

Сума державного мита не включається до валових витрат підпри­ємства; у бухгалтерському обліку сума цього збору, згідно з П(Б)БО 7, включається до первісної вартості придбаного автотранспортного за­собу.

Приклад відображення в обліку придбання автомобіля у вітчиз­няного постачальника наведений в табл. 7.1.

У квітні підприємство — юридична особа, платник ПДВ — при­дбало легковий автомобіль у продавця — професійного торговця ав­томобілями, платника ПДВ.

Вартість придбання легкового автомобіля, відображена в супровід­них документах, — 40 000 грн, ПДВ 20 % — 8000 грн, разом — 48 000 грн.

Об’єм циліндрів двигуна — 1500 см3.

Вартість державної реєстрації в органах ДПС та інших витрат, пов’язаних із придбанням автомобіля (умовна сума), — 190 грн.

Сума збору до Пенсійного фонду (40 000 • 3 %) — 1200 грн.

Сума податку з власників транспортних засобів (4 грн за 100 см3) — 60 грн на рік; при реєстрації автомобіля буде сплачено 45 грн за три квартали, що залишились до кінця року.

Таблиця 7.1

№

пор.

Зміст операції

Сума,

грн

Д-т

К-т

1

Відображено одержання автомобіля від постачальника

40 000

152

631

2

Відображено ПДВ

8 000

641

(152)

631

3

Нараховано збір до Пенсійного фонду

1200

152

651

4

Сплачено збір до Пенсійного фонду

1200

651

311

5

Відображено витрати, пов’язані із ре­єстрацією автомобіля

190

152

685

6

Оплачено витрати, пов’язані із реєстра­цією автомобіля

190

685

311

7

Нараховано податок із власників транс­портних засобів

45

23

(92)

641

8

Сплачено податок із власників транспо­ртних засобів

45

641

311

9

Здійснено оплату постачальнику за при­дбаний автомобіль

48 000

631

311

10

Здійснено введення в експлуатацію ав­томобіля за первісною вартістю

41 390

105

152

Якщо придбаний автотранспортний засіб не передбачається вико­ристовувати в господарській діяльності, то сума ПДВ, сплачена про­давцеві, відображається за дебетом субрахунку 105 «Транспортні засо­би» (що відображено в дужках в проведенні 2).

Облік вибуття основних засобів на АТП суттєво не відрізняється від інших підприємств, особливість полягає в обов’язковості експерт­ної оцінки автомобілів при їх продажу для запобігання продажу за ці­нами, нижче від звичайних.

Соседние файлы в предмете [НЕСОРТИРОВАННОЕ]